Els cementiris de Montjuïc i Poblenou participen en el I Concurs Cementiris d’Espanya, que organitza la Revista Adiós per tal de donar a conèixer la importància patrimonial i cultural dels cementiris de l’estat. Concretament, el recinte funerari de Montjuïc és un dels deu finalistes a “Millor cementiri”, “Millor monument arquitectònic funerari” i “Millor escultura funerària” de tot l’estat espanyol. En aquesta última categoria, destaca la participació també de l’escultura funerària del Cementiri de Poblenou “El petó de la mort”, realitzada el 1930. Un jurat d’especialistes ha triat els deu finalistes de cada categoria i els guanyadors sortiran d’una votació popular al lloc web de la Revista Adiós, on qui ho desitgi pot participar fins al 30 de setembre.
El Cementiri de Montjuïc, que aspira a ser nomenat “Millor cementiri” de l’estat, destaca per la seva zona de panteons monumentals construïts per la burgesia catalana del segle XIX i per disposar de zones adaptades als nous temps, com el crematori o el Jardí de la Mediterrània i el Jardí dels Aromes per a l’espargiment de les cendres. Així mateix, és un recinte funerari que acull regularment activitats culturals com ara rutes guiades, exposicions o concerts.
Pel que fa a “El Petó de la Mort” del Cementiri del Poblenou, que aspira a ser la “Millor escultura funerària” de l’estat, es tracta d’una obra de marbre realitzada per Jaume Barba el 1930. L’escultura representa la cruesa de la mort sota la forma d’un esquelet alat, que transfereix l’ànima d’un jove al més enllà amb el signe del petó. La seva popularitat ha augmentat des del 1991, any en què obtingué reconeixement internacional en una exposició fotogràfica celebrada a Berlin.
D’altra banda, en la categoria de “Millor monument arquitectònic funerari”, el Cementiri de Montjuïc participa amb el “Panteó Urrutia”. Es tracta d’un monument d’estil neoclàssic que va projectar l’arquitecte Antoni Vila Palmés l’any 1908, amb treballs escultòrics del marbrista Martínez Fortuny. El panteó consta d’una doble filera de columnes, de dues escalinates laterals i de la figura central d’un àngel de caire clàssic que es recolza sobre un sarcòfag.
Per últim, els dos grans àngels de la façana del “Panteó Batlló” del Cementiri de Montjuïc participen també en la categoria “Millor escultura funerària”. Van ser elaborats per l’arquitecte Manuel Fuxà i formen part d’un panteó completat el 1889 i que pren com a model l’art funerari egipci.
La resta de finalistes a “Millor cementiri” són Almudena, Burguete, Casabermeja, Comillas, San José de Granada, Noia, Polloe, Roques Blanques i Iurreta. En la categoria “Millor monument arquitectònic funerari” la resta de participants són Alcoi, Almudena, Bilbao, Cadis, Cambados, Monturque, Reus, Sant Just i Torrero. Per últim, “El Petó de la mort” i el “Panteó Arc-Cova” competeixen amb escultures d’Almudena, Bilbao, Granada, Polloe, Roncal, San Isidro, Sitges i València.
Leave a Comment