• Català
    • Español
    • English
(+34) 934 157 662 *
info@intermedia.cat
Intermèdia ComunicacióIntermèdia ComunicacióIntermèdia ComunicacióIntermèdia Comunicació
  • Inici
  • Qui som?
  • Què fem?
  • Intermèdia Confidencial
  • Clients
  • Actualitat
  • Contacte
SegüentAnterior

El món en mans de les GAFAM

By Carla Arias | Blog | 0 comment | 26 abril, 2022 | 0

Les sigles GAFAM (Google, Apple, Facebook, Amazon i Microsoft) engloben aquestes cinc gran empreses que tenen el control de les comunicacions, sovint de manera negativa. Cinc multinacionals estatunidenques que van començar en garatges o estudis i han acabat movent milions de dades i dòlars a escala mundial. Actualment, és difícil trobar algú que no n’utilitzi almenys una, però sabem realment fins a quin punt tenen el poder de l’economia global?

Sense cap mena de dubte són qui controla gran part del nostre dia a dia. Si una d’elles ens falla, segurament gran part de la nostra rutina no pugui funcionar de manera habitual. Si la societat analitza els seus hàbits diaris, siguin personals o siguin professionals, s’adonaran que els utilitzem com a intermediaris indispensables. Per exemple, és interessant observar com el domini de compte de correu de Gmail, propietat de Google, ha anat guanyant terreny en tots els correus personals de la població. Ho ha fet desbancant a Hotmail o, directament, quasi eliminant a la competencia, com és el cas de Yahoo.

Qui forma part d’aquest selecte club?

Als inicis, el terme era només GAFA, no s’incloïa a Microsoft. Avui en dia encara hi ha algun debat sobre quin és el nom i a quantes empreses comprèn. Oficialment, són cinc grans empreses que formen part d’aquest club. Una de les claus d’èxit és que cadascuna s’ha especialitzat en algun producte, sigui de software, missatgeria o publicitat en línia. D’aquesta manera, en comptes de competir entre elles han acabat creant un oligopoli. Per exemple, tant Google com Facebook obtenen el 100% dels seus ingressos publicitaris sense gairebé fer-se competència. Un èxit que no para de créixer, i és que des de l’última dècada, formen part del cercle de marques més valuoses.

Com ha arribat fins aquí?

 

Són molts els estudis que s’han fet per tal de poder determinar i entendre com han arribat aquestes empreses a dominar el món. Encara que no hi ha una fórmula màgica sí que hi ha una sèrie de factors claus que s’han repetit.

El motiu principal és que es dediquen a recopilar dades, la mercaderia més important de l’economia del segle XXI.

Els principals factors claus:

  • La globalització que ha accelerat el seu poder a escala mundial.
  • Big Data: han estat capaces de crear una economia global al voltant de les dades i fer que aquestes siguin un bé molt apreciat. Des de les diferents plataformes aconsegueixen recopilar dades com ningú per tal de poder fer mercat amb elles.
  • Marca: els seus noms són senyals de prestigi i èxit. Han aconseguit posicionar les seves marques com a exemples a seguir i com a sinònim de valor.
  • Tecnologies: han desenvolupat al màxim les oportunitats de negoci que obren totes les tecnologies que s’han creat.

Polèmiques i debats;

El fet que domini el mercat no elimina els seus punts dèbils. Les GAFAM han generat  molt de debat sobre quina mena d’ús fan de les dades que obtenen, i si fan servir mecanismes que vulneren les lleis internacionals.

Els seus punts dèbils principals són:

  1. Ciberseguretat
  2. Lliure competència
  3. Llibertat individual

Són les branques que més mal de caps els generen a les GAFAM, ja que s’han hagut d’enfrontar a dures sancions legals i econòmiques per part de diferents Estats del món per no respectar les legislacions i les igualtats d’oportunitats.

Google per exemple, s’ha hagut d’enfrontar a dures sancions per abusar de la seva posició de domini o per acordar tractes preferencials amb altres empreses com Apple.

Busy Charts
Infogram
GAFAM, InterMèdia

Carla Arias

More posts by Carla Arias

Related Post

  • Editorial. El relat, els narradors i la credibilitat

    By Toni Rodriguez Pujol | 0 comment

    Avui en dia es parla molt del relat com a eina principal del procés comunicatiu. El relat, abans dit storytelling, consisteix en la narració d’una història real o inventada destinada a crear un determinat corrent d’opinióLlegir més

  • Editorial. El llenguatge dels diners

    By Toni Rodriguez Pujol | 0 comment

    Avui dia, en ple qüestionament del sistema de les criptomonedes, no és inusual la discussió entre partidaris de mantenir l’ús dels diners de butxaca i els que s’estimen més substituir-los definitivament pel “diner de plàstic”,Llegir més

  • L’avantatge de ser una agència generalista

    By Aina Rodriguez Escoruela | 0 comment

    Amb motiu del debat afterwork organitzat per Mynews sobre “Agències. Especialitzar-se o no. Aquesta és la qüestió”, aquest és un resum de la meva intervenció a l’acte, que es va celebrar el dimecres 29 deLlegir més

  • La importància de les Relacions Institucionals

    By Marc Chaves | 0 comment

    Diuen que cadascú és com és en funció de les relacions i les amistats que té, d’aquí el típic refrany català “digue’m amb qui vas, i et diré qui ets”. Així com les persones, tantLlegir més

  • Editorial. El pensament màgic, la curiositat i l’ús de la raó

    By Toni Rodriguez Pujol | 0 comment

    Albert Einstein va dir que si només tingués una hora per resoldre un problema del qual li depengués la vida, faria servir els primers 55 minuts en formular la pregunta correcta i els altres 5Llegir més

Leave a Comment

Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

SegüentAnterior

Entrades recents

  • 17 agost, 2022
    0

    Mango Teen desembarca en el centre comercial Westfield Glòries

  • 17 agost, 2022
    0

    Tiendanimal arriba a Westfield Glòries amb tot el necessari per a la cura de les mascotes

  • 11 agost, 2022
    0

    El Girona FC i Parlem Telecom s’alien per impulsar la digitalització del Club

  • 1 agost, 2022
    0

    Editorial. El relat, els narradors i la credibilitat

Síguenos

Categories

Arxiu

Av. Diagonal 419, àtic 2a
08008 Barcelona
(+34) 934 157 662
info@intermedia.cat

  • Inici
  • Qui som?
  • Què fem?
  • Intermèdia Confidencial
  • Clients
  • Actualitat
  • Contacte

Últimas noticias

  • 17 agost, 2022
    0

    Mango Teen desembarca en el centre comercial Westfield Glòries

  • 17 agost, 2022
    0

    Tiendanimal arriba a Westfield Glòries amb tot el necessari per a la cura de les mascotes

  • 11 agost, 2022
    0

    El Girona FC i Parlem Telecom s’alien per impulsar la digitalització del Club

  • Nota legal
Copyright Intermèdia Comunicació
  • Actualitat
  • Clients
  • Contacte
  • Continguts
  • Inici
  • Intermèdia Confidencial
  • Intermèdia Online
  • Nota legal
  • Què fem?
  • Qui som?
  • Català
    • Español
    • English
Intermèdia Comunicació