Les sigles GAFAM (Google, Apple, Facebook, Amazon i Microsoft) engloben aquestes cinc gran empreses que tenen el control de les comunicacions, sovint de manera negativa. Cinc multinacionals estatunidenques que van començar en garatges o estudis i han acabat movent milions de dades i dòlars a escala mundial. Actualment, és difícil trobar algú que no n’utilitzi almenys una, però sabem realment fins a quin punt tenen el poder de l’economia global?
Sense cap mena de dubte són qui controla gran part del nostre dia a dia. Si una d’elles ens falla, segurament gran part de la nostra rutina no pugui funcionar de manera habitual. Si la societat analitza els seus hàbits diaris, siguin personals o siguin professionals, s’adonaran que els utilitzem com a intermediaris indispensables. Per exemple, és interessant observar com el domini de compte de correu de Gmail, propietat de Google, ha anat guanyant terreny en tots els correus personals de la població. Ho ha fet desbancant a Hotmail o, directament, quasi eliminant a la competencia, com és el cas de Yahoo.
Qui forma part d’aquest selecte club?
Als inicis, el terme era només GAFA, no s’incloïa a Microsoft. Avui en dia encara hi ha algun debat sobre quin és el nom i a quantes empreses comprèn. Oficialment, són cinc grans empreses que formen part d’aquest club. Una de les claus d’èxit és que cadascuna s’ha especialitzat en algun producte, sigui de software, missatgeria o publicitat en línia. D’aquesta manera, en comptes de competir entre elles han acabat creant un oligopoli. Per exemple, tant Google com Facebook obtenen el 100% dels seus ingressos publicitaris sense gairebé fer-se competència. Un èxit que no para de créixer, i és que des de l’última dècada, formen part del cercle de marques més valuoses.
Com ha arribat fins aquí?
Són molts els estudis que s’han fet per tal de poder determinar i entendre com han arribat aquestes empreses a dominar el món. Encara que no hi ha una fórmula màgica sí que hi ha una sèrie de factors claus que s’han repetit.
El motiu principal és que es dediquen a recopilar dades, la mercaderia més important de l’economia del segle XXI.
Els principals factors claus:
- La globalització que ha accelerat el seu poder a escala mundial.
- Big Data: han estat capaces de crear una economia global al voltant de les dades i fer que aquestes siguin un bé molt apreciat. Des de les diferents plataformes aconsegueixen recopilar dades com ningú per tal de poder fer mercat amb elles.
- Marca: els seus noms són senyals de prestigi i èxit. Han aconseguit posicionar les seves marques com a exemples a seguir i com a sinònim de valor.
- Tecnologies: han desenvolupat al màxim les oportunitats de negoci que obren totes les tecnologies que s’han creat.
Polèmiques i debats;
El fet que domini el mercat no elimina els seus punts dèbils. Les GAFAM han generat molt de debat sobre quina mena d’ús fan de les dades que obtenen, i si fan servir mecanismes que vulneren les lleis internacionals.
Els seus punts dèbils principals són:
- Ciberseguretat
- Lliure competència
- Llibertat individual
Són les branques que més mal de caps els generen a les GAFAM, ja que s’han hagut d’enfrontar a dures sancions legals i econòmiques per part de diferents Estats del món per no respectar les legislacions i les igualtats d’oportunitats.
Google per exemple, s’ha hagut d’enfrontar a dures sancions per abusar de la seva posició de domini o per acordar tractes preferencials amb altres empreses com Apple.
Leave a Comment