La Comissió d’Entitats No Lucratives del Col·legi de Censors Jurats de Comptes de Catalunya (CCJCC) ha elaborat el document Guies i models dels requeriments més habituals de les entitats no lucratives amb el propòsit de facilitar el compliment normatiu i impulsar la transparència de les entitats no lucratives (ENL).
El president dels auditors catalans, Antoni Gómez, posa èmfasi en la necessitat d’“afavorir una interpretació coherent i homogènia” de les múltiples obligacions a què estan sotmeses aquestes entitats. I adverteix que “en aquest àmbit la transparència i el retiment de comptes és fonamental, com a base de la necessària confiança que possibilita el desenvolupament de l’activitat per part de les fundacions del país i també de la seva mateixa existència”.
El sector de les fundacions testimonia el pes important que tenen les ENL en el context de l’economia de Catalunya. Ho palesa el fet que les fundacions catalanes administren uns actius de 9.000 milions d’euros, compten amb uns ingressos anuals que superen els 5.000 milions d’euros i generen més de 90.000 llocs de treball.
En la presentació de la guia impulsada per la comissió del CCJCC, la gerent de la Coordinadora Catalana de Fundacions, Sara Pérez Arroyo, ha admès que tot i que el de les fundacions és un sector “dinàmic i en creixement” a Catalunya, alhora “necessita suport i pedagogia en matèria de governança” i ha afegit que “està sotmès a una allau d’obligacions legals” en compliments normatius i retiment de comptes.
Ateses les especificitats geogràfiques a què poden veure’s subjectes aquestes entitats, el document del Col·legi –i en allò que té a veure amb els requeriments vinculats amb les obligacions de transparència– ofereix en el seu primer apartat unes consideracions generals aplicables tant a les ENL d’àmbit català com també a aquelles d’àmbit estatal. I desenvolupa aspectes concrets vinculats amb el balanç social, el codi de bon govern i bones pràctiques de gestió, el codi de conducta relatiu a les inversions, l’informe anual sobre el compliment del codi de conducta i la memòria econòmica.
Declaracions responsables i informes tècnics
El segon apartat del document ara presentat posa el focus en els requeriments de les declaracions responsables i els informes tècnics. En les declaracions responsables es distingeixen tres tipologies (per actes de disposició, per contractació laboral de patró i per operacions amb patrons i persones vinculades), mentre que en el cas dels informes tècnics independents a adjuntar en la declaració responsable en actes d’alienació o gravamen, s’analitza la doble casuística 1) justificació de la destinació del producte que no es reinverteix i 2) quan el valor de mercat és superior als 100 mil euros o al 20% de l’actiu de la fundació.
Cal indicar aquí que, si bé aquest apartat es planteja referit a les ENL en l’àmbit català, des de la Comissió d’Entitats No Lucratives del CCJCC s’argumenta que “les consideracions fetes per a l’àmbit català serien, en bona mesura, extrapolables al context estatal”. I es recorda que “la normativa estatal no fa referència expressa a la necessitat de presentar cap documentació addicional específica de la que s’exigeix en la normativa catalana (declaració responsable i informe tècnic independent)”, amb un matís afegit: “En l’àmbit estatal, la Llei 50/2002, de 26 de desembre, de fundacions, estableix obligacions de petició d’autorització prèvia o de comunicació posterior al protectorat en relació amb actes de disposició o gravamen de certs béns i drets de les fundacions o en operacions amb parts vinculades”.
Subvencions rebudes: la seva justificació
El darrer aspecte tractat per Guies i models dels requeriments més habituals de les entitats no lucratives analitza les obligacions derivades de les subvencions rebudes. Tota vegada que la casuística de com cal justificar les subvencions obtingudes resulta molt variada atenent el que disposa l’ens atorgador en les bases de la subvenció –i davant la impossibilitat de cobrir tots aquests supòsits–, el darrer apartat se centra sobretot en la justificació de subvencions concedides per la Generalitat de Catalunya (via compte justificatiu amb aportació d’informe d’auditor ROAC o mitjançant els estats comptables), tot i que sí transcendeix l’àmbit català per referir-se també al context estatal en allò que fa referència a la justificació d’altres subvencions/convenis amb el sector públic, a través de la revisió de la memòria econòmica de l’activitat.
Des de la Comissió d’Entitats No Lucratives del CCJCC s’expressa que “atès que la guia neix en un moment concret i la legislació està en constant evolució, serà necessari considerar les modificacions normatives que es vagin produint”. Finalment, indicar que al novembre del 2019 l’esmentada Comissió va presentar la Guia d’Entitats Socials: Normativa i consideracions sobre les obligacions comptables i el retiment de comptes en què es recullen, entre altres, les pautes per definir el marc normatiu i les obligacions de gestió de comptabilitat o de formular comptes anuals per a les principals tipologies d’ENL. Aquest treball continua sent d’interès i resulta complementari a la Guia que ara es presenta.
Leave a Comment