Més de 150 obres del geni de Figueres Salvador Dalí es podran visitar a l’estació de tren Guillemins de Liege fins al pròxim 31 d’agost.
L’exhibició “De Salvador Dalí“, que abasta prop de 2.000 metres quadrats, és la retrospectiva més escultòrica de l’artista que s’ha dut a terme mai a Bèlgica. Prèviament, la mostra, que és de naturalesa itinerant, va recalar a ciutats com Xangai, Londres, Singapur, Tòquio o París.
L’exposició, que acull obres de la Stratton Foudation, propietat de l’expert en art Mr. Beniamino Levi i d’alguns altres col·leccionistes privats, està comissariada per René Schyns. Se centra, principalment, en l’obra escultòrica de Dalí, però també inclou gravats, pintures i escrits de l’artista català. El seu motiu temàtic principal és la mutació identitària del geni de Figueres com a personatge i artista. Així, la mostra ofereix al visitant un recorregut estructurat cronològicament en tres etapes: la infància de Dalí, el període de Dalí com a artista surrealista del segle XX i, finalment, el paper de Dalí com a figura mediàtica excèntrica.
Segons el senyor Levi, l’obra d’art especial per a ell és La dona en flames (Woman Aflame), perquè “la història de com Dalí i Gala me la van vendre és molt especial. Gala va insistir amb mi en que l’escultura havia d’estar menys inclinada per facilitar la seva edició en bronze, el volia que el cos de la dona estigués més encorbat”.
L’exposició, que permet una trobada entre l’estació de Liege Guillemins projectada per Santiago Calatrava i l’obra de Dalí, convida els visitants a submergir-se en l’univers dalinià mitjançant una sèrie de recursos en una escenografia que reflecteix les seves obsessions i pors.
El bloc inicial de la mostra, titulat “Les tensions de la infància”, se centra en com els primers anys de vida de Dalí van condicionar la seva personalitat artística.
La segona part de l’exhibició, titulada “Salvador Dalí: el llegat del surrealisme”, aborda la curiositat natural del creador, que es va interessar pels homes de poder, els somnis, la religió, la ciència o, evidentment, Gala, la seva amant i la seva musa, que va jugar un paper molt important en la seva obra. A més, en aquesta secció es mostren les seves tècniques artístiques, així com les múltiples facetes de la seva feina i la seva vessant polifacètica, que el va portar a interessar-se per disciplines tan variades com la pintura, l’escultura, la moda, el cinema, el teatre, la literatura, la fotografia, el disseny o la joieria.
La part final de l’exposició, titulada “La voràgine de la celebritat”, s’interessa pel vessant més excèntrica i teatral de Dalí, que es va convertir en una mena de superestrella mediàtica interessada pels diners, la fama i la vida de societat. El partit que l’artista va treure als mitjans de comunicació i la publicitat van convertir el seu nom en una marca única.
Selecció d’obres de la mostra
– La Voiture Jardí, un cotxe cobert de molsa, dóna la benvinguda als visitants.
– Li Cabinet Anthropomorphique, una escultura que mostra un dels símbols recurrents en l’obra de Dalí, els calaixos, que expressen el misteri dels -secrets ocults.
– L’escultura Metamorphose topologique de la Venus de Milo traversée parell donis tiroirs ret homenatge a les dones surrealistes de Dalí.
– L’escultura Li Téléphone homard, també coneguda com el Telèfon Afrodisíac, és una obra surrealista emblemàtica, en què l’artista barreja la figura de la llagosta amb el desig eròtic.
– L’Elephant Triomphant, una escultura de sis metres d’altura situada a l’entrada principal de l’estació, representa un elefant amb unes cames fràgils, un tret molt característic en les obres de l’artista.
– El llibre La conquête de l’irrationnel escrit per Dalí i publicat per Editions Surréalistes el 1936 va ser dedicat per Dalí a l’artista belga René Magritte.
– La pintura Les Elephants, en què dominen els tons càlids, mostra dos elefants dalinians en un paisatge àrid.
Sobre l’exposició i l’estació de Guillemins
‘De Salvador Dalí’ estarà allotjada a l’espai d’exposicions de l’estació de TGV de Leja Guillemins, la tercera estació ferroviària més gran de Bèlgica. La terminal és una obra de l’arquitecte modernista espanyol Santiago Calatrava i va ser inaugurada el 2009. La imponent arquitectura que envolta l’arc monumental de ferro i vidre dóna peu a l’entrada cap a un hall de dos mil metres quadrats, que està situat al primer pis del complex. Aquest espai està reservat únicament a exposicions d’art.
Leave a Comment