- La jornada Smart Logistics, organitzada per CIMALSA, analitza els reptes actuals i de futur de la logística i el transport davant la política aranzelària actual
- La geopolítica i les tensions comercials redefineixen el mapa logístic global i obliguen les empreses a adaptar estratègies, rutes i models de negoci
CIMALSA, l’empresa pública de la Generalitat per a la logística i la mobilitat, va dur a terme el dijous la Jornada Smart Logistics amb el títol ‘L’impacte de la política aranzelària en el sector del transport i la logística’, en el marc del Saló Internacional de la Logística (SIL). Amb l’objectiu d’analitzar la situació actual i els reptes futurs que derivats de les polítiques aranzelàries actuals en la competitivitat global de les cadenes logístiques es va celebrar una taula rodona.
La sessió, coordinada i moderada pel director de consultoria i projectes internacionals de CIMALSA Jordi Fornós, va comptar amb la participació d’Elena Antonijuan, mànager de serveis a la internacionalització a ACCIÓ; Jordi Bort, director general de Llopart; Antonio de la Ossa, soci i director de la divisió de comerç exterior d’AVINCLA, i Enric Ticó, president de FETEIA. Al llarg de la jornada es va exposar que estem assistint a un canvi d’ordre, on el multilateralisme tradicional és substituït per polítiques comercials transaccionals.
“L’afectació directa representa només un 4% del PIB català, però la repercussió indirecta sobre les cadenes globals i les exportacions intermèdies, que acaben sent redistribuïdes des d’altres països europeus, fa que l’impacte real sigui molt superior”, va explicar Antonijuan, qui va detallar que els sectors econòmics catalans més afectats pels aranzels “són l’agroalimentari, el químic, el farmacèutic, el metal·lúrgic i la maquinària”.
“No convé valorar l’efecte Trump dels aranzels de manera accelerada. Els Estats Units tenen capacitat per trencar esquemes i segurament aquesta política no serà de curta durada com en la seva primera legislatura”, va afirmar Antonio de la Ossa, qui va posar en relleu que “serà necessari millorar l’eficiència del sistema duaner, perquè poden tornar a sorgir operacions de frau duaner”.
En aquest sentit, Enric Ticó va expressar que “a la Unió Europea tenim l’esperança en la revisió del codi duaner i la creació d’una duana unificada”. El president de FETEIA va destacar el paper dels transitaris en aquests contextos “perquè sempre busquem alternatives davant els reptes que ens trobem. Més del 90% del transport de mercaderies passa pels transitaris i en temps incerts aquesta xifra creix”.
Jordi Bort va oferir la veu del sector productor davant la política aranzelària, i ha destacat la importància que “el nerviosisme general no afecti en la presa de decisions, i prendre-les amb paciència, amb un punt de vist a llarg termini”. Com a director general de Llopart va explicar que “es va decidir per absorbir part de l’augment de costos derivat de l’increment d’aranzels per així mantenir la regularitat de les comandes, amb un agent amb qui fa 30 anys amb qui treballem i que ens fa comandes quinzenals”.
La gestió i planificació dels polígons d’activitat econòmica
Lourdes Sugranyes, coordinadora de polítiques de desenvolupament econòmic de l’Ajuntament del Prat de Llobregat, Martí Puig, CEO de Cisternas del Vallès, i Fina Jarque, directora corporativa de CIMALSA, van participar en la sessió de l’Àgora de CIMALSA, sota el títol ‘Els indicadors en la gestió i planificació dels polígons d’activitat econòmica’.
Al llarg de la presentació es va destacar el paper dels polígons com a centres de treball, “és important que siguin un espai agradable”, va subratllar Martí Puig, qui va demanar que “sector privat i públic vagin de la mà per executar coses i treballar en un projecte vital com és un polígon”. Per la seva banda, Lourdes Sugranyes va afirmar que “l’administració local ha de tenir una visió de país, però també les empreses han d’entendre que el polígon és responsabilitat seva”.
Llançament de l’Aliança Internacional per a la prova pilot del sistema +FIRRST
Simó Batlle, director tècnic de CIMALSA, va participar en la taula rodona organitzada per FERRMED amb representants de l’Aliança Internacional per a la prova pilot de +FIRRST. També hi eren Peter Kiss, de Metrans, Marco Digioia, d’UETR, i Rafael Sánchez de SEAT, Godfried Smit, de l’European Shippers Council, n’ha estat el moderador.
Batlle va posar èmfasi que “el tren és una eina competitiva per a les empreses, sobretot en la llarga distància; ara ens toca demostrar a les empreses que és cert”. “FERRMED té les idees clares i sap trucar a les portes necessàries per tirar endavant el projecte, però seria interessant poder comptar amb més carregadors i operadors de carretera, perquè seran ells qui heretaran en un futur el sistema”, va afegir.