IniciActualitatTruthful Talks: Comunicació i IA, el valor insubstituïble de la comunicació humana

Truthful Talks: Comunicació i IA, el valor insubstituïble de la comunicació humana

  • 28 Oct 2025
  • Opinió
per Aina Rodriguez Escoruela
Tornar

Escolta-ho en àudio.

Fa unes setmanes vaig participar com a ponent en una xerrada organitzada per ACCESO sobre “Comunicació i intel·ligència artificial”, juntament amb Laura Rosel, directora de comunicació de la Universitat de Barcelona, i Carla Turró, subdirectora del diari Ara. La conversa va girar al voltant d’una pregunta: com podem aprofitar la IA sense perdre l’essència del que fem? 

A Intermèdia Comunicació, amb 35 anys d’història connectant institucions i empreses amb l’entorn mediàtic i institucional, fa temps que defensem una comunicació responsable, ètica, rigorosa… humana. Per a nosaltres, la intel·ligència artificial és una eina útil —ens ajuda a automatitzar processos, contrastar idees o resumir textos molt llargs—, però sempre sota criteri humà. Cap algoritme pot substituir la sensibilitat, el context i la confiança inherents del nostre equip humà.

Quan una clienta m’explica, davant d’un cafè, a estones com va el seu projecte i a estones com estan els seus fills, s’estableix un lligam que reforça la confiança. Que el nostre company respongui un missatge a les quatre de la matinada que llegeix per casualitat quan acaba de donar un biberó i aconsegueixi frenar una crisi comunicativa... La IA pot ser molt ràpida, però no té empatia, ni intuïció, ni sentit de la responsabilitat.

El repte no és tant com utilitzem la IA, sinó com mantenim la veritat i el rigor en un món ple de contingut automatitzat. La desinformació és un risc real i creixent, i les agències de comunicació tenim la responsabilitat de convertir-nos en filtres i garants de credibilitat. La comunicació responsable no és només una manera de treballar, és una forma de compromís amb la societat.

Crec sincerament que aquest és el nostre avantatge humà. La IA pot escriure més ràpid, però no pot escoltar. Pot proposar titulars, però no pot comprendre el context ni captar les emocions que hi ha darrere un missatge. En comunicació, la diferència no la fa qui genera més contingut, sinó qui genera més confiança. I això, de moment, només ho podem fer les persones.