IniciActualitatLa importància dels dircom i les agències de comunicació

La importància dels dircom i les agències de comunicació

  • 24 Jul 2025
  • Opinió
per Toni Rodriguez Pujol
Tornar

L’any 1992, després de la celebració dels Jocs Olímpics de Barcelona i l'Exposició Universal de Sevilla (la Expo 92), un petit grup de professionals van constituir la Asociación de Directivos de Comunicación en un petit despatx del carrer Serrano de Madrid. 


L’any 2007 va ser fundada la secció catalana de l'Associació, que sota el nom de DirCom Catalunya, compta amb uns 300 socis, un notable autonomia de gestió i una gran vitalitat a l'hora d'organitzar actes de formació, relació i creació d’espais de trobada, sempre a mig camí entre el networking i l’aprenentatge. 


Al començament, la figura del Dircom era vista com un simple canvi de nom del cap de premsa, responsable de les relacions entre una organització i els mitjans de comunicació. 


Avui dia ja s'entén que la figura del Dircom es essencial en el procés de presa de decisions de l'organització i és per això que forma part dels seus consells de direcció. Ara, la visió estratègica del DirCom, més enllà de les relacions amb els periodistes, consisteix en definir la imatge pública de l’organització, identificar els seus públics d’interès i construir els missatges més adients per projectar-la.


Normalment, el DirCom, que sol disposar d’un equip intern de treball, també té cura de la comunicació interna, un camp d’acció absolutament necessari per cohesionar equips i aconseguir orgull de pertinença dels seus membres respecte l'organització.


I les agències de comunicació? Doncs el líder d’una agència de comunicació, juntament amb la persona responsable de cada projecte i la resta de l'equip, donen suport a aquestas tasques, se’n responsabilitzen en cas de ser-ne delegades, amplien els cercles de confiança mediàtica i institucional de la companyia i, sobretot, aporten al Dircom, al president, el conseller delegat i a la resta de membres del Consell executiu una visió externa, no influenciada pel dia a dia de cada organització. 


És la fórmula perfecta, com ho demostra l'experiència d'Intermèdia i com recull l'opinió d’antics i actuals Dircom d’empreses i institucions per les que l'agència ha treballat en els darrers 35 anys i que aviat podreu assaborir llegint els materials que estem preparant per celebra-ho.


De moment, però, que tingueu un feliç mes d'agost i, si toca, unes bones vacances!