- La catorzena edició de la gran festa dels mercats de Barcelona ha tornat a la plaça de les Glòries i ha consolidat el seu paper com a aparador dels mercats i de la gastronomia sostenible i de proximitat
La plaça de les Glòries Catalanes ha tornat a convertir-se aquest cap de setmana en l’epicentre de la cultura gastronòmica barcelonina amb la celebració de la catorzena edició de la Fira Mercat de Mercats, que ha reunit prop de 60.000 visitants al llarg de tres dies dedicats a la promoció dels mercats municipals, al producte local, la sostenibilitat i la gastronomia. Impulsada per l’Ajuntament de Barcelona, a través de l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona (IMMB), i amb la col·laboració de la Federació de Mercats Municipals de Barcelona (FEMM), la fira ha recuperat enguany la seva ubicació a les Glòries, després de la remodelació de l’espai, consolidant-se com una de les grans cites gastronòmiques de la ciutat.
Per primer cop, la fira s’ha inaugurat amb un pregó a càrrec del periodista Òscar Dalmau, qui ha reivindicat el valor dels mercats com a “veritables estructures d’estat” i ha destacat que “tornar als mercats no és només una qüestió de nostàlgia, sinó una necessitat en termes de cohesió social i vida de barri”. Segons ell, comprar al mercat “no és caprici, és salut”, és cuidar-se i cuidar el medi ambient, respectant les temporades i donant valor als productors. Ha definit el pregó com “un homenatge als comerciants”, que coneixen els clients, els aconsellen i generen una relació de confiança “insubstituïble”. Dalmau ha recordat que el mercat és “el cor del barri” i un motor per al comerç local, i ha remarcat que reduir emissions i apostar per models de consum sostenibles “són deures que no podem ajornar”. “Cada cop que triem comprar al mercat fem un acte social i polític: decidim quin model de ciutat i d’economia volem.”
La tinenta d’alcaldia i presidenta de l’IMMB, Raquel Gil, ha celebrat la recuperació d’aquest espai a les Glòries, i ha subratllat la importància de la Fira Mercat de Mercats com a “espai per reivindicar el paper dels mercats municipals com a motors econòmics, com a espais de cohesió social i punts de trobada i intercanvi de coneixement, promotors d’una alimentació saludable, sostenible i de qualitat”. Gil ha destacat les novetats d’enguany, com l’adhesió a la celebració de Catalunya com a Regió Mundial de la Gastronomia 2025, la participació de xefs i representació de l’altra gastronomia, les iniciatives de gastronomia inclusiva i la participació de les dones “que, des dels mercats, les cuines o els seus propis projectes fan valdre el seu talent, la seva experiència i el seu compromís amb la tradició i la innovació”, fent referència a iniciatives com Les Gastrosàvies o De la mar al mercat, del mercat al plat, entre d’altres, per acabar la seva intervenció convidant tota la ciutadania a participar-hi i visitar Mercat de Mercats.
Els mercats, protagonistes
Deu mercats alimentaris han participat en aquesta edició amb setze parades de producte fresc: fruites i verdures, llegums, especialitats, xarcuteria, olives, peix, carn i productes de temporada. Els visitants han pogut tastar i comprar directament al recinte, i fins i tot cuinar els productes a la zona de brases habilitada per a l’ocasió.
També hi ha tingut un paper destacat el Mercat dels Encants, que enguany ha commemorat el 60è aniversari del concert dels Beatles a Barcelona amb activitats culturals i familiars, reafirmant la diversitat i la vitalitat dels mercats no alimentaris de la ciutat.
Alta gastronomia i showcookings
A Mercat de Mercats 2025, els visitants han pogut gaudir de més d’una trentena d’activitats per a tots els públics, des de tallers i xerrades fins a música en directe.
L’Aula Gastronòmica ha situat l’alta cuina al centre de la fira, amb showcookings i xerrades de xefs amb Estrella Michelin com Albert Raurich (Dos Palillos), Hideki Matsuhisa (Koy Shunka) i David Andrés (Via Veneto). També s’hi han sumat propostes com el cicle Mercats de Forquilla amb Carles Gaig (Petit Comitè) i una sessió sobre gastronomia inclusiva amb Jordi Esteve (Nectari) i l’Autism Friendly Club.
Cal destacar el focus en el talent femení amb iniciatives com Gastrosàvies o De la mar al mercat, del mercat al plat, protagonitzades per dones de la Barceloneta.
També s’han organitzat tallers infantils i educatius sobre alimentació saludable, sostenibilitat i producte local, i els visitants han pogut gaudir d’una programació musical amb concerts i sessions de DJ que han omplert de ritme la plaça de les Glòries.
Novetats: ‘La Bodegueta’ i l’espai de productors
Entre les principals novetats d’aquesta edició destaca la inauguració de ‘La Bodegueta’, un espai de tastos dedicat als olis, vins, caves, cerveses i mixers prèmium, que ha tingut una gran acollida entre el públic. A més, la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya s’ha sumat per primera vegada a la fira amb un espai dedicat als productors d’oli del territori, reforçant la presència del sector primari i la connexió entre el camp i el mercat. També hi ha tingut un paper destacat l’INCAVI, l’Institut Català de la Vinya i el Vi, que ha contribuït a la difusió de la cultura vitivinícola catalana i a la promoció dels vins amb denominació d’origen del país.
Una fira amb ànima sostenible i de proximitat
Mercat de Mercats 2025 ha tornat a posar en valor el compromís dels mercats amb la sostenibilitat, evitant plàstics d’un sol ús, utilitzant materials compostables, fent un ús responsable de l’aigua i funcionant amb energia de biopropà.
La fira s’ha convertit, un any més, en un referent de l’economia circular i del comerç de proximitat, i ha contribuït a promoure la compra conscient i el consum responsable.
Aquesta edició s’ha emmarcat dins de la celebració de Catalunya com a Regió Mundial de la Gastronomia 2025, reconeixement que posa en relleu la riquesa alimentària i cultural del país.