• Català
    • Español
    • English
(+34) 934 157 662 *
info@intermedia.cat
Intermèdia ComunicacióIntermèdia ComunicacióIntermèdia ComunicacióIntermèdia Comunicació
  • Inici
  • Qui som?
  • Què fem?
  • Intermèdia Confidencial
  • Clients
  • Actualitat
  • Contacte
SegüentAnterior

Editorial. La crisi catalana, la informació i la propaganda

By Toni Rodriguez Pujol | Blog | 0 comment | 29 setembre, 2017 | 0

Tal vegada la principal diferència entre informació i propaganda sigui el major efecte emocional que provoca la segona en front de la primera, que és -o ho hauria de ser- molt més equilibrada i exigent. En temps de crisi, sempre carregada d’emocions, la propaganda sol ser més visible, tot i que en temps de crisi extrema la frontera que separa informació i propaganda queda molt diluïda. L’anomenada crisi catalana, i el seu punt culminant del passat 1-O, n’és un bon exemple.

Fins no fa gaire, els grans vehicles de la propaganda han estat el cinema, la ràdio, la televisió, la premsa escrita i finalment la premsa digital. Però l’actual fragmentació de les audiències, la crisi econòmica i de model de negoci, les diferents crisis de credibilitat sobrevingudes, la tecnologia, i, en definitiva, la transformació social accelerada que estem vivint, han fet emergir un nou instrument de propaganda: la ciberpropaganda, impulsada massivament per les cibertropes.

Una cibertropa és un grup de combat digital, mercenari o no, que fa córrer per la xarxa una determinada informació en benefici d’un projecte, un producte, un servei o una idea. La cibertropa sol actuar a internet com altaveu multiplicador dels mitjans convencionals.

En aquest panorama, la mala notícia és que alguns mitjans han anat abandonant progressivament el camp de la informació per decantar-se cap el de la propaganda. La bona notícia, en canvi, és que, llevat dels escassos lectors que només busquen confort i identificació ideològica, l’actual receptor ha desenvolupat una major competència crítica i selectiva de la consistència dels missatges. Un terreny en el que sempre guanyarà el periodisme veraç, equilibrat i creïble.

Al capdavall, tota crisi democràtica s’acaba resolent en el terreny de la comunicació. I aquesta crisi, sens dubte serà un cas d’estudi a les escoles i facultats de comunicació.

Que sigui a fi de bé.

 

crisi catalana, Editorial, Informació, Post, propaganda, toni rodriguez pujol

Toni Rodriguez Pujol

President executiu d'Intermèdia Comunicació - Presidente ejecutivo de Intermèdia Comunicació

More posts by Toni Rodriguez Pujol

Related Post

  • L’avantatge de ser una agència generalista

    By Aina Rodriguez Escoruela | 0 comment

    Amb motiu del debat afterwork organitzat per Mynews sobre “Agències. Especialitzar-se o no. Aquesta és la qüestió”, aquest és un resum de la meva intervenció a l’acte, que es va celebrar el dimecres 29 deLlegir més

  • La importància de les Relacions Institucionals

    By Marc Chaves | 0 comment

    Diuen que cadascú és com és en funció de les relacions i les amistats que té, d’aquí el típic refrany català “digue’m amb qui vas, i et diré qui ets”. Així com les persones, tantLlegir més

  • Editorial. El pensament màgic, la curiositat i l’ús de la raó

    By Toni Rodriguez Pujol | 0 comment

    Albert Einstein va dir que si només tingués una hora per resoldre un problema del qual li depengués la vida, faria servir els primers 55 minuts en formular la pregunta correcta i els altres 5Llegir més

  • Editorial. L’estratègia, la logística i la malenconia

    By Toni Rodriguez Pujol | 0 comment

    Hi ha qui actua com si el pessimisme, la desconfiança, i en definitiva, el derrotisme, fossin prova definitiva de pertinença al selecte club dels més intel·ligents de la classe. Són persones que solen empassar-se acríticamentLlegir més

  • El món en mans de les GAFAM

    By Carla Arias | 0 comment

    Les sigles GAFAM (Google, Apple, Facebook, Amazon i Microsoft) engloben aquestes cinc gran empreses que tenen el control de les comunicacions, sovint de manera negativa. Cinc multinacionals estatunidenques que van començar en garatges o estudisLlegir més

Leave a Comment

Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

SegüentAnterior

Entrades recents

  • 30 juny, 2022
    0

    L’avantatge de ser una agència generalista

  • 30 juny, 2022
    0

    L’OTAN a Madrid: nova era de conflictes globals

  • 29 juny, 2022
    0

    Sánchez i Biden renoven complicitat

  • 28 juny, 2022
    0

    La Mobile World Capital i Barcelona Health Hub connectaran l’ecosistema de Sant Pau amb les startups de l’àmbit de la salut

Síguenos

Categories

Arxiu

Av. Diagonal 419, àtic 2a
08008 Barcelona
(+34) 934 157 662
info@intermedia.cat

  • Inici
  • Qui som?
  • Què fem?
  • Intermèdia Confidencial
  • Clients
  • Actualitat
  • Contacte

Últimas noticias

  • 30 juny, 2022
    0

    L’avantatge de ser una agència generalista

  • 30 juny, 2022
    0

    L’OTAN a Madrid: nova era de conflictes globals

  • 29 juny, 2022
    0

    Sánchez i Biden renoven complicitat

  • Nota legal
Copyright Intermèdia Comunicació
  • Actualitat
  • Clients
  • Contacte
  • Continguts
  • Inici
  • Intermèdia Confidencial
  • Intermèdia Online
  • Nota legal
  • Què fem?
  • Qui som?
  • Català
    • Español
    • English
Intermèdia Comunicació