IniciActualitatEl futur del sector del retail aposta per una experiència de client híbrida entre l’online i l’offline

El futur del sector del retail aposta per una experiència de client híbrida entre l’online i l’offline

  • 01 Feb 2019
  • Sala de premsa
per Carme Alba
Tornar

El Cercle Tecnològic de Catalunya (CTecno) ha organitzat les IV Jornades CTecno al voltant de “La innovació en el món del retail: experiència de compra i transformació del negoci”.

En aquesta quarta edició de les Jornades CTecno, l’entitat ha convidat diversos experts del sector del retail per donar a conèixer en quin punt es troba actualment el sector econòmic de la venda al detall i quines seran les tendències del futur, gràcies sobretot a les noves tecnologies. Les jornades s’han dividit en dues taules rodones per debatre sobre temes d’actualitat com la “Transformació de model de negoci i experiència de client” i “Comerç i tecnologies digitals: impacte i oportunitats per a les ciutats i el sector“.

En la primera taula, s’ha parlat del canvi tecnològic que viu la societat en les darreres dècades que està suposant un abans i un després en el comportament dels clients que afecta de manera directa a les vendes, sobretot des de l’entrada de l’e-commerce que ha fet canviar i adaptar-se a empreses de tots els sectors. Tal com ha explicat el professor de màrqueting de l’IESE, José Luís Nueno en la seva conferència ‘Retail con Futuro’: “La demografia i la seva evolució és la que ho marca tot en el món de l’evolució del comerç; al 2030, és probable que el 30% de les vendes siguin online, i que l’altre 70% sigui molt diferent a com el coneixem avui en dia”. Les botigues físiques no desapareixeran, però sí que hi ha una tendència de fer grans espais-botigues (stores) amb les quals les marques creen experiències per atraure el públic “sobretot els millennials que són els qui més buquen per internet, tot i tenir menys poder econòmic”, i fer-los passar al món online, segons Nueno.

Aquesta jornada ha estat un espai de reflexió entre representants d’empreses de diversos àmbits que han explicat quin són els  principals reptes als quals s’enfronten. Xavier Mas, de Caixa Bank, ha remarcat la importància d’adaptar-se als canals on ja estan els seus clients: ”Si els clients están a WhatsApp, els hi parlarem des d’allà i no cal crear un canal nou”. De la mateixa manera, ha remarcat la importància d’apropar-se al públic més jove, els millennials: “Vam crear Imagine Bank exclusivament per a ells i també l’Imagine Café, un Hub Cafeteria que crea una experiència física per crear engagement sobre els nostres serveis digitals”.

De la seva banda, Mireia Armengol, Directora de Màrqueting i Comunicació a Unibail-Rodamco-Westfield Spain, ha subratllat que les principals línies de treball de URW són la diferenciació, la innovació i la concentració. A més, ha remarcat que estan molt focalitzats en fer que l’experiència dels clients sigui molt satisfactòria i diferenciadora d’altres botigues i per això, treballen en aliances amb altres sector: “Vam arribar a un acord amb Pokémon Go per atraure al públic més jove a La Maquinista, i aquell dia va ser el de més afluència de públic del centre comercial”.

Tot i que la majoria de la població encara visita les botigues físiques, el comerç digital ja ha canviat la manera de consumir dels clients i el pes que tenen les vendes online en el global de facturació de les empreses. En aquesta línia, Pere Anglada, director financer i responsable de l’àrea de TI del servei online de Grup Bon Preu, ha destacat la importància de la tecnologia per conèixer el client i anar ben orientat, alhora que ha subratllat que el moment per fer el canvi cap a aquesta inversió tecnològica és un factor determinant per seguir creixent. Per aquesta raó, el grup de supermercats començarà la distribució online dels seus productes. De la seva banda, Màrius Cirera, responsable de canal online de Munich, ha posat en valor la importància de l’omnicanalitat; combinar tant les botigues físiques com les vendes online per cobrir les expectatives d’un ampli ventall de clients.

En les intervencions de la segona taula de debat, sota el títol ‘Comerç i tecnologies digitals: impacte i oportunitats per a les ciutats i el sector’ s’ha remarcat el pes de Barcelona com a gran aparador del comerç, amb una diversitat molt rica pel que fa no només als productes, sinó també als diverses singularitats comercials (mercats, eixos comercials,…) que fan que tots els barris tinguin varietat en l’oferta comercial. Els ponents Sergi Marí, Gerent de Turisme, Comerç i Mercats de Barcelona, Maria Segarra, d’Intueri Consulting, Guillem Vallejos, assessor de l’Ajuntament de Barcelona, Joan Carles Calbet, Director general d’Electro Calbet, i la Dra. Inma Rodriguez-Ardura de la Universitat Oberta de Catalunya, han coincidit en que la tecnologia ha d’arribar al petit comerç, però de manera sostinguda perquè sigui pràctica i accessible per a tots els comerciants que necessiten modernitzar-se per apropar-se als diversos perfils de clients.

En la cloenda de l’acte,  el Sr. Jordi William Carnes, president del CTecno ha reflexionat entorn a la importància de preservar el teixit comercial de la ciutat de Barcelona, tenint present que perquè això sigui una realitat, els comerços familiars, però també les grans marques, han d’adaptar-se a les necessitats dels clients que continuen canviant la manera de consumir. Per això, cal seguir invertint en tecnologia per crear experiències úniques i perdurables que es materialitzin en la fidelització dels clients actuals i dels futurs.