Dijous 27 de octubre a les 10:00h el veler de fusta oceànic més gran del món, una rèplica del vaixell Götheborg de la Companyia Sueca de les Índies Orientals, del segle XVIII, arribar a Barcelona. Abans de l’amarratge, el vaixell dispararà una salva d’artilleria a les 09:00h.
El veler Götheborg de Suècia es troba en ruta cap a Àsia i Barcelona serà la 13a escala de l’expedició. L’estada oficial a Barcelona serà del 27 al 30 d’octubre i el veler estarà amarrat a la Rambla del Mar. Durant aquests dies l’embarcació estarà a ple rendiment i tindrà tota la tripulació a bord. Romandrà a Barcelona tot l’hivern (fins al març del 2023), i estarà obert al públic els caps de setmana.
“És la primera vegada que el veler visita Barcelona i estem molt contents de poder atracar en aquesta ciutat tan interessant i bonica, que a més a més té un clima idoni per passar l’hivern”, explica Kristoffer Bennis, director d’expedició del Götheborg de Suècia.
El Götheborg és una rèplica del vaixell de la Companyia Sueca de les Índies Orientals del segle XVIII del mateix nom, que es va enfonsar als afores de Göteborg el 1745. El nou veler va trigar 10 anys a ser construït i va sortir a navegar per primera vegada el 2003.
El vaixell i la seva ruta
El Götheborg es troba al bell mig d’una expedició que durarà dos anys, l’Expedició Àsia 2022/2023, que segueix la ruta històrica del vaixell original del segle XVIII. Els objectius de l’expedició són tres: oferir l’experiència única de navegar un veler del segle XVIII, que també es pugui visitar quan està atracat als ports de les ciutats i promoure les relacions comercials entre Europa i Àsia. A cada tram de navegació pot acollir 50 aprenents de marineria com a mariners de coberta. La tripulació professional consisteix en 20 mariners professionals, cosa que significa que a cada tram de navegació hi ha entre 70 i 80 persones a bord.
El Götheborg de Suècia ha navegat per Europa durant el 2022 i es quedarà un temps a Barcelona abans de posar rumb a Àsia el març del 2023. El setembre del 2023 el veler arribarà a Xangai i finalitzarà l’expedició que va començar el 8 de juny del 2022 a Gothengurg. Des de llavors ha visitat Helsingborg, Hèlsinki, Estocolm, Copenhaguen, Oslo, Londres, Bremerhaven, Lisboa, Màlaga, Niça, Mònaco i Valleta. Barcelona és la darrera parada d’aquest any.
Algunes dades:
- Arribada a Barcelona el 27 d’octubre del 2022
- Salves d’artilleria, com a salutació a la ciutat a les 09:00h. En aquell moment el vaixell ja es veurà des del moll, i se sentiran perfectament els 8 trets que dispararan els canons.
- Amarratge al Moll de Bosch i Alsina a les 10:00h
- Obert al públic del 27 d’octubre a l’1 de novembre a ple rendiment. El 27 d’octubre de 16 a 20h, i del 28 al 30 d’octubre, de 11 a 20h, i el 31 d’octubre i 1 de novembre, de 16 a 20h.
- De novembre a març es podrà visitar a les tardes dels caps de setmana. La venda de tickets es fa al seu web www.gotheborg.se. El preu mitjà de l’entrada és de 15 euros.
Fotografies per a ús editorial (citant la font)
https://www.gotheborg.se/press-media/#tab–media-gallery
https://gotheborg.smugmug.com/
Expedició Àsia 2022/2023
El Götheborg de Suecia va partir de Göteborg el 8 de juny del 2022 i arribarà a Xangai el setembre del 2023. Al llarg de l’expedició, el vaixell ha navegat pel Mar Bàltic i les costes del nord d’Europa abans de continuar cap al Mar Mediterrani. A l’hivern del 2022/2033 el veler romandrà a Barcelona. Continuarà rumb a Àsia a la primavera del 2023. La missió de l’Expedició a Àsia és triple: oferir l’experiència única de navegar un veler del segle XVIII, acollir visitants als ports i promoure les relacions comercials entre Europa i Àsia.
Alguns apunts històrics
El Götheborg és una rèplica del vaixell del segle XVIII del mateix nom, propietat de la Companyia Sueca de les Índies Orientals, i que va encallar i es va enfonsar als voltants de Göteborg el 1745, quan tornava del seu tercer viatge a la Xina. El 1984 es va iniciar l’excavació marina del vaixell original Götheborg. El 1995 es va iniciar la construcció d’un nou Götheborg. Vuit anys més tard, el 2003 el vaixell va ser botat, i entre 2005-2007 va navegar la ruta històrica cap a Àsia. Després d’això, s’han fet diverses expedicions per Europa.
Greencarrier i els seus socis
El 2019, l’empresa de logística sueca Greencarrier va adquirir SOIC Ship Management, que opera el vaixell Götheborg, i així va assegurar el finançament de l’expedició a Àsia. La primavera del 2020, Greencarrier també va adquirir el vaixell. Darrere de la decisió hi ha un interès i compromís a llarg termini amb el vaixell Götheborg, perquè segueixi fent allò per al que va ser construït: navegar.
Els socis de l’expedició també són EKN (Agència Sueca de Crèdit a l’Exportació) i Vinnova (l’agència d’innovació de Suècia), juntament amb un gran nombre de proveïdors i col·laboradors que donen suport a l’expedició de diferents maneres.