No fa gaires anys, les discussions en torn d’algun tema controvertit solien acabar amb aquesta sentència: “doncs jo ho he llegit al diari!”. Un argument de qualitat que tancava la conversa. Eren temps sense internet ni xarxes socials, quan els diaris eren font suprema d’informació i creació d’opinió pública i només sortien un cop al dia.
En aquest escenari, les notícies tenien una vigència aproximada de 24 hores. Passat aquest temps, la noticia passava a la categoria de “noticia cadàver”, en paraules del gran Andreu Rosselló, exdirector que fou de El Correo Catalán.
Avui dia les notícies moren pocs segons després de ser publicades, els diaris digitals s’escriuen i reescriuen constantment, les xarxes socials les difonen immediatament i el lector ja no en té prou amb el fet noticiable, que coneix sobradament, sino que vol context, interpretació, valor i, cada cop més, identificació personal amb la línea editorial que segueix.
El darrer exemple de tot això el tenim a les portades del dia 30 de maig de 2023, amb una noticia que ens havia arribat via Whatsapp cap a les 11:00 del matí del dia abans: la convocatòria d’eleccions pel proper dia 23 de juliol.
Com podeu veure a les imatges adjuntes, hi ha diaris amb titulars purament informatius (“Sanchez convoca…”) i n’hi ha que fan titulars valoratius o opinatius. Com és evident, no és igual parlar de convocatòria que de plebiscit. Ni tampoc n’hi ha prou amb saber què diu “el” diari per tancar una discussió, perquè cada diari en fa la seva versió i aporta el valor que vol. És a cada lector a qui correspon en exclusiva valorar i compartir-ne la visió proposada.
Un lector que faria bé donant resposta a les mateixes preguntes que ha hagut de respondre el periodista a l’hora d’escriure la informació: què diu? qui ho diu? com ho diu? perquè ho diu?
En seguirem informant.
Leave a Comment