IniciActualitat‘La Boqueria 1840-2020’, un repàs als darrers 180 anys d’història del mercat de la Boqueria

‘La Boqueria 1840-2020’, un repàs als darrers 180 anys d’història del mercat de la Boqueria

  • 25 Nov 2020
  • Sala de premsa
per admin
Tornar

Avui s’ha presentat el llibre ‘La Boqueria 1840-2020’, escrit per Matilde Alsina, responsable de comunicació del Mercat de la Boqueria, i Genís Arnàs, cap del departament de Mercats de  l’Institut Municipal de Mercats de Barcelona. Alsina i Arnàs, que són autors d’altres llibres sobre els mercats de la capital catalana,  ens traslladen 180 anys enrere i fan un recorregut per la trajectòria del mercat fins al dia d’avui. El llibre no presenta la història de la Boqueria seguint un criteri cronològic sinó temàtic, fet que els permet destacar la forta inter relació existent entre el mercat, la ciutat i els seus ciutadans. 

Trobar lligams entre el mercat i els barcelonins ha estat una constant. Començant pel seu caràcter popular ja des del seu naixement, i acabant per com la Boqueria ha viscut, a petita escala, els esdeveniments que ha viscut Barcelona. D’aquí que haguem dedicat un capítol a fer un breu recull sobre les vivències, festives i traumàtiques, que han compartit la ciutat i el mercat”, ha explicat Matilde Alsina.

Per a Genís Arnàs, “aquests 180 anys d’història que hem recollit en el llibre, confirmen que la Boqueria ha estat un mercat singular des dels seus inicis. La seva arquitectura híbrida, la barreja d’activitats minorista i a l’engròs durant molts anys, o la vocació de ser pioner i avançat en l’evolució de la gastronomia que va inspirar la nova cuina catalana a Barcelona li han donat personalitat pròpia.”

La presentació ha comptat també amb la participació d’Òscar Ubide, gerent del mercat, que ha expressat “el desig de fer aquest llibre per tenir una base documentada de la història del mercat que, com podrem llegir, en alguns casos és ben diferent de la història popular que al llarg dels anys s’havia anat explicant. Tot i que el llibre fa un repàs de la creació del mercat, és important remarcar que es tracta de la història dels darrers 180 anys de la Boqueria, des del moment que s’instal·la a l’actual ubicació que abans havia estat el convent de Sant Josep”. 

El llibre és un viatge per la història de la Boqueria, des dels seus orígens a la Rambla i el trasllat a l’emplaçament de l’antic convent de Sant Josep fins a convertir-se en un emblema de la ciutat de Barcelona. La Boqueria és el mercat dels barcelonins que, al llarg dels anys,ha passat de ser un mercat majorista a un referent gastronòmic i s’ha hagut d’adaptar a les necessitats del moment i de la societat, el que ha comportat una evolució de la seva oferta comercial i les formes de vendre. En aquests 180 anys, els barcelonins han canviat la dieta alimentària, i la  Boqueria els ha acompanyat durant tot el procés, tot incorporant als taulells  nous aliments vinguts des de diferents parts del món gràcies a l’evolució del transport, sense deixar de banda, però, el producte de casa, com mostra la presència continuada de les parades de pageses. 

El llibre també explica que les necessitats de la societat i de l’entorn van ser decisives  per reformar l’estructura del mercat, des del problemàtic procés per dotar-lo de coberta, dissenyada finalment per l’arquitecte Antoni de Falguera, fins a la remodelació del mercat i l’espai de càrrega i aparcament que es va executar entre 1998 i 2001. El resultat d’aquestes intervencions és un mercat únic, d’arquitectura híbrida, amb inspiracions neoclàssiques i estructures metàl·liques. No hi falta també un record a l’‘altre’ mercat que va néixer a redòs de la Boqueria, el de Jerusalem, situat a l’actual plaça de la Gardunya,  que va anar desapareixent progressivament mitjançant el trasllat forçós dels seus venedors a altres mercats de la ciutat, com el de la Sagrada Família o el de Sants. 

Matilde Alsina i Genís Arnàs no han volgut ignorar un fenomen tan recent com la pandèmia de la Covid19, amb el corresponent confinament de la població i els efectes que això va tenir al mercat.  Ho han fet donant veu i protagonisme a les persones que ho van viure, en un capítol que vol ser una breu panoràmica sobre aquells mesos en què, tot i el tancament de moltes parades, la Boqueria va romandre oberta per seguir donant servei als barcelonins. 

‘La Boqueria 1840-2020’ està editat per l’Associació de Comerciants del Mercat de la Boqueria i es podrà adquirir, al preu de 12€, al Punt d’Informació del mercat, a les llibreries Abacus de la ciutat de Barcelona i a la Central del Raval. La seva publicació coincideix amb la celebració dels 180 anys de la Boqueria – el 19 de març del 1840 es va posar la primera pedra del mercat, present a Barcelona des del segle XIII – i forma part d’un conjunt d’actes i iniciatives dirigits a la ciutadania. 

Tot i les dificultats generades per la situació actual, que han forçat canvis en la programació de l’aniversari, la inauguració de l’Espai Boqueria ha permès recuperar-ne algunes, primer en format presencial i, les més recents, en format virtual, com el taller de Cuines de Món sobre Cuina d’Etiòpia, amb el xef Isma Prados, que va tenir lloc el passat 21 de novembre, o el del Xef Convidat, amb Oriol Castro, del Restaurant Disfrutar, que tindrà lloc el pròxim dia 28.  Tots dos, igual com aquesta presentació, es poden seguir per streaming al canal de Youtube de Mercats de Barcelona, ja que s’han incorporat també a la programació de la Setmana dels Mercats per coincidència de dates.