En temps de post pandèmia, el turisme ha tornat amb força. És la indústria de la felicitat, en una nova etapa en què la gent valora gaudir la vida, aprofitar el temps perdut.
El sector del turisme de creuers torna a centrar el debat del turisme massiu. El nostre company d’Intermedia, Jaume Moreno, ens explica aquest mes com des d’Intermèdia vam treballar la roda de premsa de presentació de l’estudi encarregat per la patronal internacional de les línies de creuers (CLIA) a la Universitat de Barcelona sobre l’impacte d’aquest sector a Barcelona i al territori.
Des de la defensa d’un model de turisme sostenible, respectuós amb el medi ambient i el territori, un turisme responsable i de qualitat que generi activitat econòmica en el territori. Considerem important la necessitat d’un lideratge que aposti per seguir creant nova activitat econòmica i de valor afegit, com els clústers nàutics de l’economia blava, però també posant en valor la feina de sectors com el taxi, el comerç o la restauració. Tots ells necessiten d’aquesta font econòmica per viure.
Per això, el Port de Barcelona i CLIA treballen conjuntament perquè Barcelona sigui una ciutat amb un port base de referència al sud d’Europa, que els turistes gastin i pernoctin a la ciutat abans de fer un creuer pel Mediterrani.
Avui, aquest turisme de creuers suposa el 4% del total dels visitants, amb una despesa de 230€ per persona, superior al perfil estàndard de turista, segons l’estudi del Departament d’Economia Aplicada de la UB.
La planificació, corresponsabilitat i el lideratge de totes les institucions és clau. La pandèmia ens hauria d’haver donat prou temps per repensar el model de turisme que volem. La precampanya de les eleccions municipals ha convertit aquest debat en un pim pam pum polític gens constructiu.
Seria bo acordar un nou pla, planificar un nou model de turisme que generi progrés econòmic i social per a tothom. Posteriorment, debatem, si ens cal o no, la limitació.
Albert Ortas