• Català
    • Español
    • English
(+34) 934 157 662 *
info@intermedia.cat
Intermèdia ComunicacióIntermèdia ComunicacióIntermèdia ComunicacióIntermèdia Comunicació
  • Inici
  • Qui som?
  • Què fem?
  • Intermèdia Confidencial
  • Clients
  • Eleccions ’23
  • Actualitat
    • Sala de premsa
    • Opinió
  • Contacte
SegüentAnterior

La notícia com a producte

By Toni Rodriguez Pujol | Opinió | 0 comment | 2 juliol, 2013 | 0

Dèiem l’altre dia que una notícia pot tenir moltes definicions, però que, en definitiva, i dit una mica cínicament, és aquella informació que un periodista (amb capacitat de fer valer el seu criteri al consell de redacció de seu mitjà) considera que és notícia. Sortosament, però, el periodisme és una ciència inexacta que permet moltes altres aproximacions conceptuals al tema.

Hi ha qui diu, per exemple, que una notícia, per ser-ho, ha de ser quelcom de sorprenent, emocionant i proper. Per dur-ho al límit, i seguint aquella analogia de l’home que mossega el gos, diríem que per a un culer, que el Barça perdi per quatre a cero a casa seva contra un equip de segona divisió és molt diferent que si és al revés, ja que el Barça guanyant al Camp Nou a un equip de segona no sorprèn ningú. En canvi, si és l’equip de segona (millor no posar-hi noms) qui fa una repassada al Barça, els barcelonistes segur que experimentaran sorpresa i emocions (sens dubte, negatives) i se sentiran afectats i propers a una desgràcia que, molt probablement, consideraran pròpia. És a dir, primera conclusió: sorpresa, emoció i proximitat, són els tres principals sentiments que generalment van associats al concepte de notícia.

Tot i això, hi ha un altre element a tenir en compte: si el fet noticiable no afecta -en major o menor grau- a la sensibilitat d’una audiència prou nombrosa d’hipotètics lectors/oients/espectadors, tampoc és prou notícia. Si més no, perquè s’hi interessin els grans mitjans de comunicació. Cal recordar, en aquest sentit, que una notícia és un producte. Això no nega, de cap manera, la responsabilitat i la dimensió pública – de servei públic- de la tasca dels periodistes. Però també cal tenir present que els periodistes treballen per a empreses, públiques o privades; que tenen els seus propis interessos empresarials; i que viuen de l’elaboració, la manufactura industrial, la presentació, el màrqueting i la promoció dels productes que elaboren. És a dir, de les notícies.

I quina és la relació entre el dircom o l’agència de comunicació i el mitjà de comunicació? Doncs la mateixa que hi ha entre el proveïdor minorista i el comprador majorista: dóna’m una informació interessant i jo te la publico. Interessant? Sí, que em cridi l’atenció, que toqui els sentiments dels meus clients (lectors/oients/espectadors), que sigui propera, i que interessi a un nombre suficient de destinataris com perquè pagui la pena el temps que estic invertint en escoltar-te. Comença per donar-me un títol i desprès ja en parlarem. Un títol que haurà de ser proposat al periodista de base per l’agència de comunicació o pel dircom corresponent (o tots dos plegats, que és la millor combinació possible) perquè el periodista de base el “compri” i l’hi pugui proposar al seu cap de secció, i aquest al seu redactor en cap, sots-director d’informació, etc. fins arribar, si hi arriba, al consell de redacció.

Sembla fàcil, oi? Provem-ho.  La setmana vinent en parlarem una mica més.

agències de comunicació, Comunicació, consells, Informació, Notícia, Periodisme, Què és notícia?, Títol, toni rodriguez

Toni Rodriguez Pujol

President executiu d'Intermèdia Comunicació - Presidente ejecutivo de Intermèdia Comunicació

More posts by Toni Rodriguez Pujol

Related Post

  • 7 candidatures, 7 Barcelones

    By Toni Rodriguez Pujol | 0 comment

    ADA COLAU, LA DONA QUE VOL OBRIR CAMÍ Ens mira amb un mig somriure adreçat alhora a partidaris i detractors. Sap que els primers són incondicionals i els segons, irreductibles. Es tracta d’un somriure aparentmentLlegir més

  • Editorial. “Seguiremos informando”

    By Toni Rodriguez Pujol | 0 comment

    Explica el comunicador Agustí Rodríguez Mas en un llibre coral que es diu “Radio Minuto, la historia”, que l’any 1982 va haver un empresari i un petit grup de joves i entusiastes radiofonistes que vanLlegir més

  • Opinió. La indústria de la felicitat

    By Albert Ortas | 0 comment

    En temps de post pandèmia, el turisme ha tornat amb força. És la indústria de la felicitat, en una nova etapa en què la gent valora gaudir la vida, aprofitar el temps perdut.  El sectorLlegir més

  • CLIA: abans de parlar cal escoltar

    By Jaume Moreno | 0 comment

    L’Associació Internacional de Línies de Creuers (CLIA) és la organització comercial d’aquesta indústria més gran del món. Té representació a Amèrica, Europa, Àsia i Oceania i aplega al 90% de les navilieres del sector. AquestaLlegir més

  • Editorial. Les conseqüències negatives d’una mala comunicació interna

    By Toni Rodriguez Pujol | 0 comment

    Paul Watzlawick va ser un filòsof i psicòleg nord americà d’origen austríac, resident a Palo Alto i autor principal de la Teoría de la Comunicació humana i del Constructivisme radical que va establir aquest sil·logisme:Llegir més

Leave a Comment

Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

SegüentAnterior

Entrades recents

  • 26 maig, 2023
    0

    Enginyers Industrials de Catalunya defensen que cal repensar la xarxa de distribució d’electricitat per complir amb els objectius de la transició energètica

  • 25 maig, 2023
    0

    La clientela de Sorli dona més de 13.000 € al projecte d’inserció laboral de víctimes de violència de gènere de la Fundació Sorli

  • 25 maig, 2023
    0

    Sa Majestat el Rei lliurarà el premi a la Construcció Europea a Rafal Trzaskowski, alcalde de Varsòvia

  • 23 maig, 2023
    0

    Els arquitectes tècnics detecten que els projectes de rehabilitació energètica ja arriben als blocs d’edificis

Categories

Arxiu

Subscripció a Intermèdia News

* = required field
unsubscribe from list

Av. Diagonal 419, àtic 2a
08008 Barcelona
(+34) 934 157 662
info@intermedia.cat

  • Inici
  • Qui som?
  • Què fem?
  • Intermèdia Confidencial
  • Clients
  • Eleccions ’23
  • Actualitat
    • Sala de premsa
    • Opinió
  • Contacte

Últimas noticias

  • 26 maig, 2023
    0

    Enginyers Industrials de Catalunya defensen que cal repensar la xarxa de distribució d’electricitat per complir amb els objectius de la transició energètica

  • 25 maig, 2023
    0

    La clientela de Sorli dona més de 13.000 € al projecte d’inserció laboral de víctimes de violència de gènere de la Fundació Sorli

  • 25 maig, 2023
    0

    Sa Majestat el Rei lliurarà el premi a la Construcció Europea a Rafal Trzaskowski, alcalde de Varsòvia

  • Nota legal
Copyright Intermèdia Comunicació
  • Actualitat
  • Clients
  • Contacte
  • Continguts
  • Eleccions ’23
  • Inici
  • Intermèdia Confidencial
  • Nota legal
  • Què fem?
  • Qui som?
  • Català
    • Español
    • English
Intermèdia Comunicació