La innovació no és aliena al sector funerari i busca respostes a les demandes del mercat. Per aquest motiu davant l’increment de la taxa d’incineracions a Catalunya, que el 2017 va ser del 46% dels difunts, i davant la voluntat dels cementiris de preservar un espai per a les cendres fúnebres, sorgeixen nous dissenys de columbaris en forma d’escultures pròpies de l’arquitectura del segle XXI.
Una de les empreses impulsores d’aquests columbaris és Evoquia, que compta amb un equip de disseny liderat per Pep Güell, que en els anys vuitanta va fundar Atrezzo, que es va convertir en referent mundial en el món del disseny en la fabricació de maniquins.
Entre les creacions de Güell destaca una escultura inspirada en el xiprer, l’arbre emblemàtic dels cementiris mediterranis, que pot acollir fins a quaranta columbaris. Aquest model, titulat Cyprus, és una obra realitzada en acer corten i cristall d’una alçada de 6 metres, que ja es troba instal·lada en diversos cementiris catalans, entre ells el Cementiri de Montjuïc de Barcelona.
Aquesta escultura, que forma part de la col·lecció de l’empresa Evoquia, promou un canvi de paradigma en l’arquitectura funerària en decantar-se per formes verticals que optimitzen un entorn tan saturat com el dels cementiris. Al seu torn, l’arribada d’obres com Cyprus implica una actualització de l’art funerari més concorde a les tendències del disseny del segle XXI.
L’aspiració de Güell, president d’Evoquia, és la de posar en valor l’arquitectura funerària actual per aconseguir una transformació equiparable a la duta a terme als segles XIX i XX i recuperar així l’essència innovadora que es va viure fa un segle amb el desenvolupament de panteons i sepultures dissenyats per grans arquitectes i escultors com Josep Llimona, Josep Maria Jujol, Josep Puig i Cadafalch o Lluís Domènech i Montaner. Segons el dissenyador, cal “modernitzar els espais funeraris que, normalment, disposen d’una oferta convencional” i fer-ho amb obres “artístiques i funcionals”.