Tots vostès, estimats lectors, estaran d’acord amb mi que Apple, l’empresa tecnològica de referència, gaudeix d’una de les millors imatges de marca del món. Disseny, qualitat, un cert toc elitista… Sí, la companyia del gurú Steve Jobs posseeix el toc de Mides i tot el que toca ho converteix en or.
Tot? Parlem una mica de l’iPhone 4.
La companyia de Cupertino va treure al mercat el passat dia 24 de juny, amb l’expectació acostumada, la darrera versió de l’exitós iPhone. El nou gadget va ser, com sempre, un èxit als mercats dels Estats Units, Gran Bretanya, Japó, França i Alemanya, on va ser posat a la venda en primer lloc, batent rècords, com ja sol ser costum. Mentrestant, la resta de països del món (del món desenvolupat, volem dir) es moria d’enveja, a l’espera que l’iPhone 4 arribés a les seves botigues entre juliol i setembre.
Però, de sobte, alguna cosa va començar a no anar bé.
Als fòrums d’usuaris d’Apple van aparèixer cada cop més missatges d’usuaris dels Estats Units que es queixaven de pèrdues no justificades de la cobertura. El problema era que no hi havia una resposta clara al que passava. Per una banda, des d’Apple es va dir que aquestes persones, quan havien de parlar, agafaven l’aparell per la seva cantonada inferior esquerra, així que la solució per Steve Jobs estava clara: agafar-lo d’una altra manera. També es va dir que es tractava d’un problema del software, que marcava en pantalla més cobertura de la que en veritat hi havia.
Però les solucions que proposaven els afectats semblaven contradir aquestes explicacions: posar-li una funda de goma al telèfon o fins i tot una mica de cinta adhesiva evitaven que els soferts usuaris es quedessin de sobte sense poder parlar amb els cosins d’Omaha. El pitjor, però, estava per arribar.
La revista Consumer Reports, portaveu de la Unió de Consumidors nord-americana, analitzava en el número d’aquest juliol el nou dispositiu d’Apple i, per disgust de la companyia, el veredicte no era pas positiu per culpa, i això ja no estranyarà a ningú, dels problemes de cobertura. L’anàlisi, fet per un equip de nou enginyers, acabava no recomanant la compra del nou iPhone 4. Primera conseqüència, baixada de la cotització d’Apple a Borsa.
Per acabar-ho d’adobar, algú a Apple va decidir censurar dels fòrums de la web de la companyia qualsevol fil on es discutís el veredicte de Consumer Reports, ocasionant un efecte Streisand, que, entre d’altres conseqüències ha provocat que tu, estimat lector, estiguis llegint això. Total, que davant la magnitud que estava adquirint la taca, des d’Apple van jugar la seva millor carta. I van fer tornar Steve Jobs de les seves vacances.
Va ser la tarda del passat divendres quan el gran gurú de la poma va comparèixer davant els mitjans per donar la seva versió de la història. No per entonar cap mea culpa o per oferir solucions. En resum, Jobs va justificar-se amb
un “ningú no és perfecte”, va dir que el problema de la cobertura és general, no només d’Apple, va prometre que es
tornarien els diners als descontents i va oferir fundes gratuïtes a tot aquell que ho demanés (sempre que fossin marca Apple, es clar). Sobre revisar el disseny del model i buscar l’arrel del problema, res de res.
I aquí estem, de moment. Consumer Reports ha reiterat que no recomana l’iPhone 4 (qualifica el regal de fundes com a “pedaç”), la resta d’empreses del ram ha criticat durament les al·lusions de Jobs a la competència i, el que es pitjor, la imatge de la m arca ha quedat en entredit. Veurem com evoluciona tot plegat.