IniciActualitatCIMALSA reflexiona sobre el paper de les terminals estratègiques ferroviàries

CIMALSA reflexiona sobre el paper de les terminals estratègiques ferroviàries

  • 18 Jun 2025
  • Sala de premsa
Tornar
  • La jornada Quo Vadis Mercaderies obre les activitats organitzades per CIMALSA dins del SIL, el Saló Internacional de la Logística
  • S’ha posat de manifest la importància de donar a conèixer aquest tipus d’infraestructura i com s’involucra l’empresa i el municipi

CIMALSA ha començat la seva participació en el Saló Internacional de la Logística (SIL), que se celebra des de dimecres 18 fins al divendres 20 de juny a Fira de Barcelona, amb la Jornada Quo Vadis Mercaderies. L’empresa pública de la Generalitat ha dut a terme la sessió sota el títol ‘Terminals Multimodals. El Pla Estratègic de Terminals de Catalunya’. La jornada ha comptat amb una taula rodona, coordinada i moderada per la directora corporativa de CIMALSA, Fina Jarque, en què han intervingut Kenneth Martínez, alcalde del Vendrell, Joan Ramon Albareda, president d’ASFAC, Jesús Lozano, CEO de Lotrans i Simó Batlle, director tècnic de CIMALSA.

Durant la sessió s’ha parlat de la necessitat de les terminals ferroviàries com a estratègia de país, la seva ubicació dins del territori i la seva gestió. Batlle, en aquest sentit, ha assegurat que “en el Pla Estratègic de Terminals de Catalunya (PETC), les quatre terminals ferroviàries s’han marcat seguint tres criteris: planificació, mercat i negoci. Planificació per estratègia de país; mercat perquè és important que la demanda estigui compromesa; i negoci perquè al final serà el sector privat qui les ha de gestionar, amb accés públic”.

La taula rodona ha posat de manifest la importància de donar a conèixer aquest tipus d’infraestructura i com s’involucra l’empresa i el municipi. “Les terminals estan molt enfocades a l’especialització que hi ha a cada territori”, ha afirmat Batlle, destacant els sectors econòmics de l’àrea d’influència de les terminals ferroviàries.

Per la seva banda, l’alcalde del Vendrell, Kenneth Martínez, ha reclamat que “es pensi en la responsabilitat social, que s’aporti beneficis a la població, que les empreses es plantegin no només la sostenibilitat de la producció sinó també de la societat”. “El municipi ha de fer-se seu el projecte. Cal que la infraestructura no passi per la ciutat, sinó que s’hi quedi i generi riquesa”, ha afegit.

Per la seva part, Lozano ha assegurat que “la intermodalitat s’implantarà quan doni beneficis a tothom, però cal explicar i parlar sobre què és la intermodalitat i ser conscients que qui ha de liderar-la és el transport per carretera, no el transport ferroviari”.

“Fa il·lusió que Lleida i l’Ebre estiguin al mapa, perquè és invertir, donar vida a la població i millorar les seves condicions de vida. Lleida som els eterns desconeguts, els que fan soroll, fan pols, fan animals. També fem el 95% de producció de pinsos d’Espanya. La sostenibilitat és un tema rellevant i el tenim incorporat als plans estratègics empresarials; a Lleida, el tren és estratègic: estem portant mercaderies al Port de Barcelona, al de Tarragona, que van en camió i volem portar-la en tren. Així fem el producte més sostenible, tant el pinso, com la carn, que consumim tots. Això és estratègic: reduir la petjada de carboni, el CO2”, ha subratllat Joan Ramon Albareda.

El camió elèctric, protagonista a l’Àgora

A la sessió Àgora organitzada per CIMALSA, amb el títol ‘El camió elèctric: oportunitats, reptes, èxits’, hi han participat Marc Poy, responsable d’infraestructures de recàrrega per a empreses d’Etecnic360, Xavi Esteve, director general de Motor Tàrrega, i David Ibáñez, sotsdirector de gestió de Truck Parks de CIMALSA. Durant la presentació ha quedat palesa la importància de “canviar la mentalitat vers el camió elèctric”, com ha expressat Ibáñez.

El sector del camió elèctric està ple de mites, però quan s’analitzen bé, aquests són barreres mentals que es poden superar. Per exemple, no hi ha un problema de recàrrega ni de duració de la bateria”, ha explicat Esteve, “tot i que potser s’ha de modificar una mica la ruta per trobar un punt de recàrrega al mig i aprofitar quan el camió para per carregar”, ha afegit. “Tenim molt de recorregut davant nostre per créixer. Un repte per assolir és que sector privat i Administració vagin agafats de la mà”, ha conclòs Poy.

La logística humanitària

Carmen Ruiz, directora general de CIMALSA, ha participat en la taula rodona organitzada per l’International Economic Forum in Logistics d’IESE Business School i Barcelona-Catalunya Centre Logístic, sobre logística humanitària, juntament amb Salvador Garcia-Milà, del Port de Barcelona, i Ingrid Buero, de Mercabarna, moderada per Mónica Jiménez.

Ruiz ha posat èmfasi en “la planificació com a estratègia clau en la logística humanitària; saber de què es disposa i poder posar-ho en funcionament en el moment oportú només es pot fer havent treballat en aquest sentit”. “Un dels reptes més importants és combatre la desinformació i en aquest cas el sector públic ha de recuperar la credibilitat i apropar la informació a la ciutadania també en època de calma”.