IniciActualitatEditorial. Les conseqüències negatives d’una mala comunicació interna

Editorial. Les conseqüències negatives d’una mala comunicació interna

  • 04 Abr 2023
  • Opinió
per Toni Rodriguez Pujol
Tornar

Paul Watzlawick va ser un filòsof i psicòleg nord americà d’origen austríac, resident a Palo Alto i autor principal de la Teoría de la Comunicació humana i del Constructivisme radical que va establir aquest sil·logisme: si qualsevol comportament és una forma de comunicació, la incomunicació humana és impossible.

Cosa diferent és que el comportament sigui correcte o incorrecte.

Segons altres autors, el propòsit general d’informar es construeix mitjançant l’explicació, la descripció i, sobretot, l’empatia, que en el món de l’empresa i hom diria que en tots els móns coneguts fins ara, consisteix en la capacitat d’entendre les necessitats, els anhels i les expectatives del client (o de qualsevol altre ésser humà a qui et vulguis adreçar) per poder-hi establir relacions positives de profit mutu, ja siguin comercials, laborals, afectives, recreatives o altres. 

Però tot això ha de començar a casa. Com és sabut, la comunicació pot ser interna o externa i totes dues estan molt relacionades. Les conseqüències d’una mala comunicació interna solen ser la desmoralització, la ineficiència dels processos de treball, i en definitiva la inevitable la insatisfacció del client i el fracàs final del projecte.

Per lluitar contra aquesta deriva, l’olotina Anna N. Schlegel, “Dona més influent del món en tecnologia de l’any 2020”, segons la revista Analytics Insight i premi “Dona de l’any” a Silicon Valley de l’any 2018, recomana practicar les anomenades careers conversations. Una pràctica que consisteixen en l’establiment de converses periòdiques i sinceres amb tots els membres de l’equip de treball per atendre les seves preocupacions, conèixer el seu grau de satisfacció o insatisfacció, escoltar les seves propostes de millora personal o col·lectiva, analitzar-les i si són bones, mirar d’aplicar-les per optimitzar el paisatge laboral explorat.

Perquè són els membres de l’equip (abans dits treballadors) els primers ambaixadors del projecte empresarial; perquè la comunicació eficient comença per l’establiment d’una bona comunicació interna i perquè sense comunicació no hi ha vida intel·ligent.

O si més no, això és el que pensem a Intermèdia Comunicació.

Que tingueu un bon mes d’abril.