Els adolescents i infants espanyols passen cada cop més temps davant d’una pantalla i menys fent exercici. Així ho indiquen les últimes dades, que ens mostren que, els joves dediquen el doble del temps recomanat per l’OMS a les pantalles.
Per revertir aquesta realitat, el Consell Esportiu del Baix Llobregat, fidel al seu compromís de promoure esports amb valors, ha impulsat a la creació d’aquest nou programa de gamificació que busca augmentar l’adhesió a la pràctica esportiva dels adolescents, promocionant el territori de la comarca com espai de pràctica. “Des del Consell, ens preocupa la davallada de la pràctica esportiva en secundària, per això, volem aprofitar l’adherència que tenen a la tecnologia per convertir-la en un incentiu cap a l’activitat física. Potser si unim forces i fem l’esforç de canviar la percepció convertint l’enemic en el nostre millor aliat aconseguirem augmentar la motivació dels adolescents”, explica Eva Calbó, secretaria tècnica i gerent del Consell Esportiu del Baix Llobregat.
El Consell ha presentat el projecte al professorat d’educació física perquè, segons afirma Calbó, “els professors i professores d’educació física de la comarca són el nostre millor altaveu per aconseguir promoure els hàbits saludables entre els adolescents, per això, hem considerat que els havíem de presentar detingudament aquesta nova eina”.
L’eina principal per portar a terme aquest nou programa de gamificació és l’app “Fittoken Move”, desenvolupada per Atlas Sport Consulting. “Volem que l’app es converteixi en un instrument més per fomentar l‘activitat física saludable”, explica Oscar Garcia, director de la companyia. “El focus principal està posat als adolescents, perquè són els que abandonen la pràctica de competició i costa enganxar-los a la pràctica esportiva”, afegeix.
Reptes individuals o col·laboratius per sumar punts i aconseguir tot tipus de premis
Fittoken Move permet crear reptes individuals i col·laboratius per instituts o determinats col·lectius. Un repte suposa definir un objectiu d’una quantitat determinada de passos o kilòmetres que s’han d’assolir en un temps determinat.
Si el repte es supera, s’aconsegueix un premi, que es pot lliurar en forma de descompte, promoció o merchandising. També existeix la possibilitat de traduir-se en punts afegits a la nota final de l’assignatura d’educació física.
L’app ofereix un rànquing indicador de l’assoliment dels reptes de tots els participants i indica el tant per cent d’activitat física mensual practicada per cada alumne.
“L’estratègia és poder construir un repte que sigui motivador per aquells alumnes que hagin abandonat la pràctica esportiva”, explica Oscar Garcia.
El professorat d’educació física, el millor aliat
La iniciativa ha estat molt ben acollida per part del professorat d’educació física de la comarca que ja fa un temps que és conscient de la davallada en la pràctica esportiva a secundària. “Em sembla una iniciativa molt interessant i crec que d’entrada funcionarà perquè és una novetat. El repte serà mantenir la constància”, apunta Juan Antonio Ortiz, professor d’educació física de l’escola Verge de la Salut de Sant Feliu de Llobregat.
El primer repte, 100.000 passos en 21 dies
Per començar, ja s’ha fixat el primer repte, que acabarà el 6 d’abril, el dia mundial de l’activitat física. Els adolescents tenen 21 dies per fer 100.000 passos. És a dir, el repte s’aconseguirà si els participants fan 5.000 passos al dia. Els premis seran 8 vals de 25 euros per compres a Intersport, 50 bosses i 50 ampolles del Consell Esportiu del Baix Llobregat.