IniciActualitatLa cultura del long-term

La cultura del long-term

  • 02 Nov 2023
  • Opinió
per Albert Ortas
Tornar

Vivim temps convulsos, massa accelerats. La immediatesa, obtenir resultats al moment, o caure en la cultura del click ens fa esclaus de moltes decisions que ens poden hipotecar a futur. Enrere resten temps més aptes per a la reflexió, per a les converses o tertúlies de tarda, tot deixant transcórrer els minuts sense necessitat de mirar el rellotge.

Són temps incerts, no fàcils per construir nous projectes des de zero, difícils per definir plans estratègics sòlids que donin fruit a mig-llarg termini. Malgrat tot, i sense caure en el catastrofisme, aquests plans ben fets avui existeixen, hi són, sobretot en el món de l’empresa. Els diners no cauen del cel, cada decisió ha de ser meditada i reflexionada. És la cultura del long-term davant del short-term.

Avui, més que mai, cal que líders polítics, econòmics i empresarials treballin amb una mirada llarga. Segons diversos estudis, el 90% de les noves empreses que es creen a Espanya duren un màxim de tres anys. Només un 10% sobreviuen. 

Quines en són les causes? Manca de finançament, inadequació del projecte a les necessitats del mercat… També hi ha un dèficit en l’aposta per construir projectes a llarg termini, en oposició a les ganes d’obtenir un benefici immediat i amb una alta rendibilitat. Necessitem professionals servidors del long-term, de mirada llarga i amb una actitud lligada a la constància i la perseverança.

Aquestes últimes setmanes he tingut el privilegi d’assistir a diferents actes on s’han posat en valor aquests actius. Empreses com la familiar i centenària Sorli, o d’altres com Frit Ravich o Moventia, han estat homenatjades també com a referents d’aquesta cultura, i que s’ha sabut transmetre de generació en generació.

L’empresa és com una gran família quan propietat i treballadors es comprometen i treballen per un projecte comú. És una organització de persones que genera activitat econòmica i impacte a la societat. Això no és fruit d’un dia, ni de dos. Aquests fonaments es construeixen amb el pas del temps, gràcies al treball col·lectiu de tot un equip i la visió dels qui un dia hi van apostar i se la van jugar.

Fer empresa no és una aventura senzilla. És un estil de vida i una entesa entre persones; és creure’s cada dia el projecte, en moments fàcils i en moments difícils; és conviure i compartir amb l’equip tots els problemes i les satisfaccions; és el repte de saber adaptar el projecte al present preveient el futur. Fer empresa no és fer negoci a qualsevol preu, és oferir un actiu i un valor a la societat.

Les nostres més sinceres felicitacions a totes aquestes empreses que cada dia escriuen la seva història i perduren en el temps. Llarga vida a l’empresa!