El president del FAD, Jordi Montaña, ha presentat aquest matí, en una trobada amb la premsa, el seu posicionament sobre el pla de govern municipal sobre les indústries creatives.
Durant la presentació ha volgut fer palès el seu suport al pla de l’Ajuntament i ha destacat que el FAD vol ser “el motor del clúster que el govern local proposa per impulsar les indústries creatives, amb el Disseny Hub com a buc insígnia d’aquesta iniciativa”.
Jordi Montaña ha explicat que el FAD és “una baula important dins del sector, amb la legitimitat que ens atorga la nostra llarga història. Creiem que si el Disseny Hub ha de ser el referent de les indústries creatives a Barcelona seria molt interessant dotar-lo d’una direcció forta que sàpiga treure el millor de tots, no només de les institucions que en formem part, sinó també de la resta del sector creatiu.”
Com ja s’ha fet en altres institucions de la ciutat, Montaña creu indispensable “crear un concurs internacional de mèrits per poder comptar amb un/a professional de referencia, amb un perfil realment potent dins del sector que situï aquest equipament en el mapa internacional del disseny i de l’art.”
El FAD, una gran xarxa
El FAD és una associació interdisciplinària i és un clúster en si mateixa. Està formada per arquitectes, dissenyadors de les diferents disciplines, artistes i artesans, empreses i escoles de disseny i art. Amb aquestes característiques, “el FAD pot ser el motor d’aquest clúster des del Disseny Hub Barcelona, que és casa nostra, ha reblat Montaña.
Segons els seu president, el FAD és la frontissa natural entre l’eix cultural de les Glòries, que compta amb un ecosistema molt ric d’institucions culturals com l’Auditori, el TNC i el Museu del Disseny, i tota la xarxa de professionals, estudis i indústries creatives i escoles i universitats que es troben al 22@ i a la resta de la ciutat. I el Disseny Hub Barcelona, per la seva situació estratègica, és la porta d’entrada. El president del FAD creu que “és necessari descomprimir el centre de Barcelona, i descentralitzar la ciutat, no només cap a les Glòries, que és un àrea essencial, si no també cap a la resta de districtes i de tota la Barcelona metropolitana.”
El Cercle del FAD
El FAD compta amb un important gruix de professionals dels sectors del disseny, l’arquitectura i les arts, que són justament la part transversal de les indústries creatives.
En aquest sentit, s’està treballant en la creació del “Cercle del FAD”, un grup de grans empreses que comparteixen els mateixos valors respecte a la capacitat del disseny i de les Arts, amb l’objectiu de millorar la vida de les persones i definint el compliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).
Aquest “cercle” d’empreses constarà d’un representant per sector i ajudarà a impulsar els grans projectes que es decideixi endegar en favor d’aquests valors.
Col·laboració amb altres institucions de la ciutat
La nova Junta Directiva ha dedicat els primers mesos del seu mandat a teixir una xarxa de col·laboració amb multitud d’institucions culturals i socials. Ahir mateix es va signar un acord entre el FAD i la Fundació Esports i Cultura Barcelona per reposicionar Barcelona com a referent mundial del disseny i la creativitat. També s’estan enfortint vincles amb entitats que ja són plataformes internacionals molt actives, com la Fira de Barcelona, Barcelona Global i Barcelona Tech City.
En relació al teixit cultural de les Glòries i el teixit creatiu del 22@, el FAD s’ha reunit ja amb nombroses institucions i empreses del 22@ com ara el TNC, l’Auditori, l’ESMUC, els Encants, el Centre Comercial Glòries, l’associació 22@Network, Barcelona Activa, la UPF i un llarga etcètera. En definitiva, el FAD vol exercir de vincle entre empreses i societat civil i les indústries creatives en el centre de la Barcelona que va somiar Ildefons Cerdà.
Eixos estratègics del mandat
Durant aquest mandat de 4 anys, el FAD s’ha marcat sis línies estratègiques. Aquests són els objectius del Pla Estratègic de mandat de la nova Junta Directiva, que coincideix en bona part al proposat per l’Ajuntament.
- Identificar i posar en valor l’excel·lència.- Aquest eix és el més conegut del FAD, ja que el desenvolupa a través de l’organització dels premis especialitzats en cada disciplina. Alguns d’aquests premis ja tenen més de 60 anys d’història, com els Premis FAD, que justament ahir van presentar un documental sobre la història de les darreres 6 dècades d’arquitectura a Espanya, i els Laus, que l’any vinent celebraran la seva 50a edició.
- Transmissió de coneixement.- A través d’exposicions, conferències i workshops. El FAD n’organitza molts al llarg de l’any, els més importants durant la Barcelona Design Week. De cara a l’any 2020 intentarem el FAD crearà un patró més clar per al públic, faran una xerrada en un dia fixe a la setmana, els dimecres, de manera que la gent sàpiga que cada dimecres pot venir al Disseny Hub perquè el FAD organitzarà una xerrada interessant.
- Promoció del talent jove.- El FAD promociona el talent jove de moltes formes, però una de les més importants és a través de premis per a estudiants. També ha endegant un nou model de promoció, que és que els joves facin de teloners a les conferències dels grans referents.
- Innovació i futur.- Aquí pot jugar un paper importantíssim Materfad, el centre de materials del FAD, així com els professionals del disseny com a disciplina transversal indispensable per a innovar.
- Contribució social.- Una de les principals fites que junta del FAD es va marcar quan va arribar al FAD l’any 2018 és que de forma transversal es pugui contribuir a la consecució dels ODS. Gràcies a les empreses mecenes que formin part del Cercle del FAD es podrà dedicar recursos a generar debat i projectes que hi contribueixin.
- Generar oportunitats professionals i comercials.- El Design Market, que s’organitza al desembre, serà una mostra més del tipus d’activitats que s’impulsen des del FAD per donar a conèixer als petits productors i dissenyadors independents de la ciutat.
Tota aquesta activitat i relació constant amb empreses i institucions està ajudant el FAD a créixer en molts sentits. En l’últim any ha aconseguit que 80.000 persones participin a les seves activitats, un 33% més que l’any anterior, i la institució ha crescut també de forma molt important en l’audiència dels seus canals i xarxes socials.
Leave a Comment