IniciActualitatEl pòdcast com a eina de comunicació

El pòdcast com a eina de comunicació

  • 02 Mai 2024
  • Opinió
per Agustí Rodríguez Mas
Tornar

L’auge dels pòdcast és una tendència que ha guanyat molta popularitat en els últims anys. Tot i que a Espanya encara sigui un mercat en ple creixement, hi ha algunes dades que apunten a un futur prometedor. El pòdcast es consumeix individualment, sense presses i en qualsevol moment. Aquest és el seu gran valor.

El terme pòdcast, que sorgeix de les paraules IPOD i Broadcast, va sorgir per primera vegada l’any 2004, la qual cosa significa que és un producte relativament jove en el mercat audiovisual, si el comparem amb la ràdio o la televisió.

Un pòdcast és un format de contingut digital que consisteix en la creació i distribució d’arxius d’àudio en línia. A diferència de la ràdio tradicional, els pòdcasts es poden descarregar o transmetre en línia per a ser escoltats en qualsevol moment i lloc. Per exemple, a Espanya el 48% ho escolta a través del mòbil, i el 52% ho fa al matí, mentre practica esport o es desplaça al seu lloc de treball.

I quin tipus de pòdcast podem trobar? Per exemple, relacionats amb l’entreteniment: Els pòdcasts ofereixen una àmplia varietat de contingut d’entreteniment, des de programes de comèdia i drama fins a relats de misteri i ficció. Moltes persones gaudeixen escoltant pòdcast com una manera de relaxar-se, divertir-se i escapar de la rutina diària. Hi ha nombrosos pòdcast que ofereixen contingut educatiu en una àmplia gamma de temes, com història, ciència, tecnologia, art, negocis, idiomes i més. Els pòdcasts educatius permeten als oients aprendre de manera còmoda i flexible, adaptant el ritme d’estudi a les seves pròpies necessitats.

Els pòdcasts de notícies i actualitat s’han tornat molt populars, ja que ofereixen una forma convenient de mantenir-se informat sobre esdeveniments actuals i tendències. Molts mitjans de comunicació i periodistes utilitzen els pòdcasts com una extensió del seu treball, brindant anàlisi en profunditat, entrevistes exclusives i cobertura detallada de temes específics. Moltes empreses també estan començant a emprar aquesta eina no sols en la seva comunicació externa, sinó com a part de les seves comunicacions internes, tan oblidada en moltes organitzacions.

Avui dia existeixen pòdcast enfocats en el desenvolupament personal, el creixement professional i la motivació. Aquests programes solen presentar entrevistes amb experts en diverses àrees, compartint històries inspiradores i consells pràctics per ajudar els oients a aconseguir les seves metes i superar reptes. Els pòdcasts de narrativa i storytelling són populars per la seva capacitat per contar històries d’una manera envoltant i captivadora i permeten als oients submergir-se en mons imaginaris o descobrir històries reals d’una manera íntima i absorbent. Per exemple, en els últims dos anys (a la calor dels espais televisius), els pòdcasts relacionats amb crims han experimentat un creixement molt significatiu.

Les estadístiques ens diuen que els temes preferits l’any 2023 van ser els pòdcasts amb continguts sobre política, economia, opinió, humor i futbol. La flexibilitat d’aquest format, la seva accessibilitat i la diversitat de continguts disponibles han fet que els pòdcasts siguin una opció atractiva per a milions de persones, concretament segons les últimes estadístiques, per a més d’1 milió i mig, només al nostre país.

Algunes dades de consum ens poden ajudar a sustentar la importància que poden tenir els pòdcasts en la comunicació de les empreses:

  • Espanya lidera l’escolta de pòdcast a Europa (45%). El percentatge és
    nou punts superiors a la mitjana de vint-i-quatre països del món (36%).
  • El seu consum s’estén entre els menors de 44 anys (56%) i molt
    especialment entre els menors de 24: el 70% escolta pòdcast habitualment.
  • Després de dos anys de continu creixement, Spotify (30%) supera a YouTube (29%) com a plataforma líder per a buscar i escoltar pòdcast, seguits des de lluny per iVoox (16%).
  • En l’últim any, el 39% dels oients de pòdcast li ha dedicat el mateix temps que en anys anteriors i un 28% declara haver-lo incrementat.
  • Tres de cada deu internautes majors de 55 anys declaren escoltar pòdcast (33%).
  • El podcast troba la seva principal audiència entre els internautes dels nivells educatius mitjà (47%) i alt (52%).
  • Com més gran és el nivell d’ingressos de l’internauta, es troba una major proporció d’oients de pòdcast.

Vist el panorama, no cal perdre ni un minut més a incorporar els pòdcasts a les seves estratègies de comunicació per arribar de manera directa als seus públics, amb continguts específics, pensats per a l’audiència i generant un impacte positiu més enllà dels sorolls convencionals o la manca de presència en els mitjans tradicionals.