IniciActualitatEntrevistes a tota marxa pel 20è aniversari de TRAM

Entrevistes a tota marxa pel 20è aniversari de TRAM

  • 27 Feb 2024
  • Opinió
per Carme Melià
Tornar

El 3 d’abril farà 20 anys que es va posar en marxa la primera xarxa del tramvia, el TRAMBaix, i un mes després ho feia la segona, el TRAMBesòs. Entre les dues, sumem sis línies diferents que circulen per Barcelona i per diferents municipis de l’entorn metropolità. En aquestes dues dècades, el tramvia s’ha convertit en el transport públic més ben valorat pels usuaris de la Regió Metropolitana de Barcelona i en un model d’excel·lència tant per seguretat, fiabilitat i capacitat d’innovació com per la seva contribució en la millora de la mobilitat urbana i del medi ambient.

El vintè aniversari coincideix, a més, amb el repte d’unir les dues xarxes del tramvia per l’avinguda Diagonal. En els mesos vinents, s’inauguraran tres noves estacions que avancen en aquesta línia, però el projecte definitiu de la connexió encara està pendent que l’Ajuntament hi doni el vist-i-plau per adjudicar-ne les obres i fer que sigui una realitat. 

Amb motiu dels 20 anys, TRAM té previst diversos actes i actuacions, entre els quals la producció de 12 vídeos d’entrevistes a figures mediàtiques gravades a dins d’un mòdul del TRAM en funcionament. Intermèdia és l’agència responsable d’aquest projecte que ha començat el passat mes de gener i que, ara, ja ha difós la segona entrevista. Sota el títol de ‘Trobades al TRAM, amb Pere Mas”, el periodista Marc Giró i la cuinera Carme Ruscalleda han estat els primers convidats d’un cicle que s’allargarà fins al mes de desembre.

L’equip d’Intermèdia va presentar la proposta incorporant-la dins els objectius del Pla Estratègic de TRAM de donar més visibilitat i reputació positiva al tramvia. La idea era crear un ambient amè i proper, rigorós i informal alhora, per la qual cosa vam presentar el periodista Pere Mas com a conductor. Les trobades es roden en un tramvia en circulació real, un format que permet guanyar-hi en naturalitat i alhora en proximitat, ja que reflecteix l’entorn urbà dels barris i municipis per on transita el tramvia.

L’objectiu és acostar-se a la ciutadania d’una manera distesa i divertida, que pugui atreure el públic més jove, com a possibles usuaris del tramvia. Per això, busquem que els convidats siguin personatges reconeguts i estimats pel públic en general, de tots els àmbits professionals i de totes les edats; a més d’assegurar-ne la paritat, la diversitat i els interessos que pugui tenir el client.

Les entrevistes es difonen per Youtube i es promocionen per les xarxes socials, amb petites càpsules que pugui viralitzar-se, amb la idea de reforçar que el missatge arribi a les generacions més joves, tot i que sense excloure’n la resta. Malgrat que no estava previst en un primer moment, finalment es va ampliar la difusió també a pòdcast en les plataformes de més consum, Spotify i Ivoox, ja que són un format de consum habitual entre els usuaris del transport públic en els seus desplaçaments.

De la mateixa manera, el projecte vol donar més visibilitat al tramvia i reforçar la bona reputació que ja té el tramvia entre les persones usuàries. El cicle de ‘Trobades al TRAM’ busca generar una major expectativa (i, a ser possible, un estat d’opinió favorable) envers l’entrada en servei de la primera fase del projecte de la unió, i la possible aprovació de la segona fase de la interconnexió del tramvia, posicionant el servei com un punt clau per a la millora de la mobilitat a la ciutat de futur.

Organitzar, coordinar, produir i gestionar les entrevistes, des d’aconseguir el convidat fins a l’emissió de cada una de les entrevistes, està resultant un repte per a l’equip d’Intermèdia, format per la Roser Alcocer, la Mireia Arisa, i jo mateixa. Per sort comptem amb el suport puntual de gairebé totes i cadascuna de les persones que treballen a l’agència, sense oblidar l’acompanyament tècnic per part d’Undatia. No és fàcil aconseguir que una figura mediàtica tingui disponibilitat per col·laborar amb el projecte. Per això, la satisfacció és molt més gran quan arriba el dia del rodatge i tot va sobre rodes (o, millor dit, sobre vies, en aquest cas!).