• Català
    • Español
    • English
(+34) 934 157 662 *
info@intermedia.cat
Intermèdia ComunicacióIntermèdia ComunicacióIntermèdia ComunicacióIntermèdia Comunicació
  • Inici
  • Qui som?
  • Què fem?
  • Intermèdia Confidencial
  • Clients
  • Actualitat
  • Contacte
SegüentAnterior

Editorial. La comunicació responsable i la política com a espectacle

By Toni Rodriguez Pujol | Blog | 0 comment | 30 octubre, 2020 | 0

Explicava el professor Oriol Amat en un dels nostres darrers Intermèdia Online que cada sis o set anys, nou a tot estirar, la humanitat contemporània viu una gran crisi econòmica global, més aviat provocada per la cobdícia i la manca de control públic, que no pas per les catàstrofes naturals, les guerres o els virus.

En un sentit semblant, l’historiador Yuval Noah Harari escriu a “Homo Deus” que els pitjors enemics ancestrals de la humanitat són la fam, la guerra i la pesta. Tres desgràcies, afegeix, que no havien estat mai tan minimitzades ni tan controlades com ara.

Quin seria, doncs, el principal enemic actual de la humanitat, encara supervivent d’antigues civilitzacions prehistòriques? Tal vegada l’odi? L’aversió a la diferència? La polarització ideològica? No serà més aviat una polarització d’interessos enfrontats, disfressada de grans idees capaces d’emocionar masses de gent que ja no tenen gaire por a morir a causa de la fam, la guerra o la pesta?

Vivim assetjats per grans fàbriques de producció d’imaginaris col·lectius a través dels mitjans i les xarxes de comunicació social. Aquestes maquinàries han aconseguit, per exemple, que als Estats Units s’hagi produït un canvi sociològic substancial, recollit pel professor Pablo Aguiar Molina en un “paper” recent del Cercle d’Economia, que diu que als anys 60 tan sols un 1% de la població enquestada deia que se sentiria incòmode o si un fill seu o una filla seva es casés amb un votant del partit polític contrari. Avui aquest percentatge arriba al 38%, explica. “I no tot és per culpa de Trump: la tendència és anterior al seu mandat”.

Què ens està passant, doncs? Quin paper hi han jugat els mitjans de comunicació, els agitadors de les xarxes, els tertulians de quota, els fabricants d’històries de pa sucat amb oli, en un món que ja tem més l’avorriment que no pas haver de patir una fam improbable, una guerra mundial que ja no interessa als mercats o una infecció vírica que sembla que ningú s’acaba de prendre seriosament?

Tal vegada aquest avorriment hagi convertit la política en espectacle, els partits en catch all parties i la comunicació en instrument de tot plegat. Potser hagi arribat l’hora de tornar a posar a cadascú al seu lloc i recordar que la política és un servei públic noble, exigent i respectable i que el periodisme i la comunicació són vehicles nogensmenys nobles i necessaris per ajudar-nos a conviure constructivament entre persones i col·lectius diferents. 

Sortosament, d’exemples de polítics i de comunicadors lliurats a aquesta admirable missió n’hi ha una pila, encara que el soroll que fan els més cridaners no ens els deixin sentir prou bé. 

Caldrà afinar més l’oïda. 

Que tingueu un feliç mes de novembre.

Comunicació, Comunicació política, mitjans de comunicació, política

Toni Rodriguez Pujol

President executiu d'Intermèdia Comunicació - Presidente ejecutivo de Intermèdia Comunicació

More posts by Toni Rodriguez Pujol

Related Post

  • Editorial. El relat, els narradors i la credibilitat

    By Toni Rodriguez Pujol | 0 comment

    Avui en dia es parla molt del relat com a eina principal del procés comunicatiu. El relat, abans dit storytelling, consisteix en la narració d’una història real o inventada destinada a crear un determinat corrent d’opinióLlegir més

  • Editorial. El llenguatge dels diners

    By Toni Rodriguez Pujol | 0 comment

    Avui dia, en ple qüestionament del sistema de les criptomonedes, no és inusual la discussió entre partidaris de mantenir l’ús dels diners de butxaca i els que s’estimen més substituir-los definitivament pel “diner de plàstic”,Llegir més

  • L’avantatge de ser una agència generalista

    By Aina Rodriguez Escoruela | 0 comment

    Amb motiu del debat afterwork organitzat per Mynews sobre “Agències. Especialitzar-se o no. Aquesta és la qüestió”, aquest és un resum de la meva intervenció a l’acte, que es va celebrar el dimecres 29 deLlegir més

  • La importància de les Relacions Institucionals

    By Marc Chaves | 0 comment

    Diuen que cadascú és com és en funció de les relacions i les amistats que té, d’aquí el típic refrany català “digue’m amb qui vas, i et diré qui ets”. Així com les persones, tantLlegir més

  • Editorial. El pensament màgic, la curiositat i l’ús de la raó

    By Toni Rodriguez Pujol | 0 comment

    Albert Einstein va dir que si només tingués una hora per resoldre un problema del qual li depengués la vida, faria servir els primers 55 minuts en formular la pregunta correcta i els altres 5Llegir més

Leave a Comment

Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

SegüentAnterior

Entrades recents

  • 11 agost, 2022
    0

    El Girona FC i Parlem Telecom s’alien per impulsar la digitalització del Club

  • 1 agost, 2022
    0

    Editorial. El relat, els narradors i la credibilitat

  • 28 juliol, 2022
    0

    El PEMB organitza una gira a 8 municipis de la regió metropolitana de Barcelona que culminarà amb la presentació de les missions del Compromís Metropolità 2030

  • 28 juliol, 2022
    0

    L’Hospital de Sant Pau i el Barcelona Health Hub creen un centre per accelerar la transferència tecnològica en l’àmbit de la salut

Síguenos

Categories

Arxiu

Av. Diagonal 419, àtic 2a
08008 Barcelona
(+34) 934 157 662
info@intermedia.cat

  • Inici
  • Qui som?
  • Què fem?
  • Intermèdia Confidencial
  • Clients
  • Actualitat
  • Contacte

Últimas noticias

  • 11 agost, 2022
    0

    El Girona FC i Parlem Telecom s’alien per impulsar la digitalització del Club

  • 1 agost, 2022
    0

    Editorial. El relat, els narradors i la credibilitat

  • 28 juliol, 2022
    0

    El PEMB organitza una gira a 8 municipis de la regió metropolitana de Barcelona que culminarà amb la presentació de les missions del Compromís Metropolità 2030

  • Nota legal
Copyright Intermèdia Comunicació
  • Actualitat
  • Clients
  • Contacte
  • Continguts
  • Inici
  • Intermèdia Confidencial
  • Intermèdia Online
  • Nota legal
  • Què fem?
  • Qui som?
  • Català
    • Español
    • English
Intermèdia Comunicació