IniciActualitatOpinió. Informar, formar i entretenir

Opinió. Informar, formar i entretenir

  • 02 Gen 2020
  • Opinió
per Toni Rodriguez Pujol
Tornar

Diuen els colombòfils que el millor (colom) missatger no és aquell que vola més de pressa sinó aquell que arriba abans al destí. El secret és molt senzill: només hi arriba qui és capaç d’evitar les aus rapinyaires, que només són perilloses en ple vol, a les altures. Això vol dir que per sobreviure, el missatger, de tant en tant, ha de tocar de peus a terra.

En matèria de missatges, toquem prou de peus a terra?

El novembre de 2019, l’European Broadcasting Union va celebrar a París el seu congrés anual, el NewsXchange, envoltat d’un clima de gran preocupació per l’estat actual del periodisme, la pèrdua de confiança dels ciutadans en els mitjans, les cobertures esbiaixades, les fake news, el paper dels gegants tecnològics com ara Facebook i l’impacte de la intel·ligència artificial.

Una dada significativa posada de relleu en el decurs del congrés és que, segons el Reuters Institute for the Study of Journalism, només el 42% de la gent confia en el periodisme. I, segons The Associated Press-NORC Center for Public Affairs Research, només el 3% dels nord-americans creu que la informació dels mitjans està sempre basada en fets; el 18% pensa que sovint; el 47%, de tant en tant; el 24%, rarament; i el 7%, mai.

Diuen que els objectius del periodisme son informar, formar i entretenir. Però cal recordar que el periodisme és un producte que es ven a través dels mitjans de comunicació. I què son els mitjans de comunicació? Tal com va respondre encertadament un alumne de la UAB en una taula rodona que vaig compartir fa poc amb Karma Peiró i Roger Giménez, un mitjà de comunicació és una empresa. És a dir, una organització dedicada a l’obtenció de beneficis mitjançant la producció i venda de béns i serveis. Per tant, una entitat amb els seus propis interessos econòmics i socials, que té l’obligació cívica de ser transparent, deixant clar qui hi ha al darrere, quins són els seus objectius de creació d’opinió pública i quin codi deontològic respecta.

Sabut això, qui es queixa és que perquè vol.

Bon mes de gener i bon any 2020 a tothom!