IniciActualitatUn estudi de la Cambra estima que les empreses agroalimentàries catalanes podrien multiplicar per 13 la seva facturació a la indústria de creuers

Un estudi de la Cambra estima que les empreses agroalimentàries catalanes podrien multiplicar per 13 la seva facturació a la indústria de creuers

  • 18 Abr 2024
  • Sala de premsa
per admin
Tornar

Les empreses agroalimentàries catalanes podrien arribar a multiplicar per més de 13 la seva facturació a les navilieres de creuers, la qual cosa suposaria passar dels 5,2 milions anuals i representar el 1,1% del subministrament europeu, a superar els 71 milions i obtenir una quota de mercat del 14,5%.

Aquesta és una de les principals conclusions de l’estudi Oportunitats de la indústria agroalimentària catalana en el mercat de creuers (2023), elaborat pel Gabinet d’Estudis Econòmics de la Cambra de Comerç de Barcelona a petició de l’Associació Internacional de Línies de Creuers (CLIA), Mercabarna i el Port de Barcelona.

L’estudi assenyala que la indústria agroalimentària catalana mostra un clar avantatge competitiu enfront d’altres economies de l’entorn en diversos grups de productes. Aquesta es recolza en:

• L’interès comercial per part de l’oferta i la demanda: mentre que les companyies catalanes constaten el seu desig de créixer en aquest mercat – al qual consideren atractiu i rendible-, les navilieres estan obertes a ampliar la seva quota de proveïment a Barcelona si es donen les condicions de competitivitat requerides.

• L’existència a Catalunya d’empreses amb una elevada presència en mercats internacionals.

• L’elevada producció de productes KM-0, un avantatge competitiu extra per l’estalvi en costos de transport.

Igualment, l’anàlisi ressalta que Barcelona i Catalunya compten amb centres logístics molt rellevants en el sud d’Europa – incloent grans centres agroalimentaris com Mercabarna-, i amb una xarxa d’infraestructures de transport molt competitiva. En aquest sentit, l’estudi destaca:

• El teixit empresarial català està acostumat a gestionar augments estacionals de la demanda dels productes agroalimentaris.

• La competitivitat del Port i la qualitat i intermodalitat de les infraestructures de transport situades al seu voltant són un actiu de gran valor per a millorar el posicionament de la indústria agroalimentària en la provisió dels creuers. A més, a escassos quilòmetres del Port se situa Mercabarna, una de les plataformes logístiques de producte fresc més importants del sud d’Europa.

• El Port de Barcelona, primer port de creuers del Mediterrani, aglutina al 14,2% dels turistes de creuer de port base d’Europa. Aquest fet és rellevant perquè contribueix al fet que l’estada dels vaixells sigui més llarga, afavorint l’operativa.

De cara al fet que les empreses catalanes puguin augmentar el seu subministrament a les navilieres, l’entitat dibuixa algunes oportunitats:

• Adaptar els serveis de subministrament i càrrega a les necessitats específiques dels creuers. Aquests requereixen una elevada agilitat, flexibilitat d’horaris i competitivitat.

• Incrementar el seu posicionament comercial en la cadena de valor dels creuers a través d’una millor coordinació entre el teixit empresarial i de la unió de sinergies per a poder adaptar-se a les condicions particulars del subministrament a creuers.

• Desenvolupar la xarxa de contactes per a mantenir una relació fluida amb les navilieres.