Intermèdia Confidencial amb Joan Gaspart, “Barcelona és una ciutat excepcional”
Convençut de què Barcelona és una gran ciutat, la millor que podríem tenir, Joan Gaspart inicia el seu parlament afirmant que el turisme beneficia directament i indirecta a molts ciutadans. Segons diu, malgrat que hi ha un sector de la població que es queixa del soroll i de la insegurat i associa aquests dos factors a la gran quantitat de visitants estrangers que rep la capital catalana, els beneficis que aporta el turisme superen amb escreix els inconvenients.
Per a ell, el turisme de Barcelona és de qualitat, perquè “Barcelona és una ciutat excepcional”. Prova d’això és que no hi ha cap índex internacional de mesura de qualitat ciutadana on no hi aparegui Barcelona entre les 4 ó 5 primeres, per darrera d’altres grans ciutats com Londres i París, que són capitals d’Estat.
En aquest sentit, Gaspart lamenta la idea dels que pinten Barcelona com una ciutat low cost, amb oci barat i de poca qualitat que funciona idealment per a aquells estrangers que celebren comiats de solter i sortides d’oci amb poc pressupost. Segons dades de què ell disposa, aquest argument no és cert ni realista, perquè de les 60.000 places hoteleres que té la ciutat actualment, l’immensa majoria són de caràcter superior, amb hotels de tres, quatre i cinc estrelles, a la vegada que, en els darrers anys, no s’ha inaugurat cap hostal ni cap hotel d’una estrella.
Gaspart també explica que, des que van celebrar-se els Jocs Olímpics, s’ha detectat un nou tipus de turisme que els experts anomenen “turistes de dia”. Es tracta de visitants que s’allotjen a la Costa Brava i a la Costa Daurada, però que vénen i van per passar un o dos dies de les seves vacances a la capital catalana, on també hi fan despesa i aporten riquesa.
Entre plat i plat, el moderador de l’acte convida Gaspart a parlar d’Spanair. El president de Turisme de Barcelona explica que tot arrenca el dia que Iberia deixa clar “que no apostarà per Barcelona com aeroport internacional” i les possibilitats de crear un hub s’allunyen de l’horitzó.
Per a Gaspart, és una llàstima que Catalunya no hagi tingut mai una visió aeronàutica, i més ara que ja tenim la T1, l’AVE ens connectarà aviat amb França i el Port és magnífic. En aquest sentit, admet que l’operació Spanair (amb un 80% de capital català, subscrit per Turisme de Barcelona, Catalana d’Iniciatives, Fira de Barcelona i FemCat) té risc, però es mostra convençut de la seva viabilitat i n’augura importants beneficis, tant per a la ciutat com pels seus inversors.
D’aquí que empreses de capital públic també hagin apostat per l’operació, que beneficiarà econòmicament Barcelona des de molts punts de vista, entre els que, òbviament, s’hi compta el turístic. En aquest punt, Gaspart remarca que el turisme és una eina necessària que contribueix activament al desenvolupament de la ciutat. En acabar la seva exposició, els assistents encenten un interessant debat off the record que s’allarga fins ben passades les quatre de la tarda.
Data de la trobada: 07/07/2009