IniciActualitatGremi de Garatges i Barcelona Oberta reclamen una mobilitat compatible amb l'activitat comercial i l'accessibilitat

Gremi de Garatges i Barcelona Oberta reclamen una mobilitat compatible amb l'activitat comercial i l'accessibilitat

  • 22 Jun 2026
  • Sala de premsa
Tornar

El Gremi de Garatges de Barcelona i Província i Barcelona Oberta han reclamat que els aparcaments formin part del debat sobre la mobilitat i les transformacions urbanes que està vivint la ciutat. Les dues entitats han considerat que els canvis en l'espai públic, en l'accessibilitat i en els hàbits de desplaçament tenen un impacte directe sobre la mobilitat, el comerç i l'activitat econòmica de Barcelona.

Aquesta reflexió ha centrat bona part de l'acte sectorial organitzat pel Gremi de Garatges de Barcelona i Província, que ha reunit representants empresarials, experts en mobilitat, seguretat i activitat econòmica per analitzar els principals reptes que afronta la ciutat. Durant la jornada, el president del Gremi, Xavier Ferrer, ha defensat que els aparcaments han de formar part dels espais de debat i de presa de decisions sobre el futur de Barcelona, ja que contribueixen a l'accessibilitat, a l'activitat econòmica i a una gestió més eficient de la mobilitat urbana. Ferrer ha remarcat que les decisions sobre l'espai públic i la mobilitat tenen conseqüències directes sobre ciutadans, empreses i sectors econòmics que necessiten mantenir una bona accessibilitat a la ciutat.

Per la seva banda, el president de Barcelona Oberta, Gabriel Jené, ha reivindicat que les transformacions urbanes es desenvolupin amb seguretat jurídica, consens i diàleg amb la societat civil i els sectors econòmics afectats. En aquest sentit, ha recordat que l'accessibilitat continua sent un factor determinant per a la competitivitat de Barcelona i ha insistit que la mobilitat no es pot desvincular de la realitat comercial i econòmica de la ciutat. Jené ha resumit aquesta idea recordant que "si els aparcaments estan plens, les botigues estan plenes", posant de manifest la relació directa entre accessibilitat, activitat comercial i vitalitat urbana.

Les dades i reflexions compartides durant l'acte han posat de manifest alguns dels principals canvis que està experimentant la mobilitat a Barcelona. Actualment, més de la meitat dels desplaçaments interns a la ciutat es fan a peu (55,2%), mentre que el vehicle privat representa el 12,5% dels trajectes urbans. En canvi, quan s'analitzen els desplaçaments de connexió entre Barcelona i la seva àrea metropolitana, el vehicle privat continua tenint un pes molt rellevant i concentra el 41,5% dels trajectes, només per darrere del transport públic.

Els participants a la jornada han destacat que aquesta realitat evidencia que, malgrat la reducció del seu ús dins de la ciutat, el vehicle privat continua sent una eina imprescindible per a desenes de milers de persones que accedeixen diàriament a Barcelona per motius laborals, comercials o personals. En aquest sentit, s'ha advertit que la reducció progressiva de la mobilitat privada s'està produint en un context en què les alternatives de transport públic encara presenten mancances de capacitat, fiabilitat i connectivitat en determinats corredors metropolitans.

Aquesta realitat conviu amb una reducció progressiva de la capacitat viària de la ciutat. Segons les dades presentades durant la jornada, les principals artèries de Barcelona han passat de disposar de 60 carrils de circulació l'any 2008 a 40 carrils el 2026, una reducció global del 33%. En concret, la Ronda del Mig ha passat de 8 a 4 carrils; l'avinguda Meridiana, de 8 a 4; l'avinguda Diagonal, de 8 a 5; el carrer Aragó, de 6 a 4; la Gran Via, de 6 a 5; Numància, de 4 a 2; Entença, de 4 a 2; Balmes, de 4 a 3; i València, de 3 a 2 carrils. Altres vies rellevants analitzades, com Mallorca, Muntaner o Aribau, sí han mantingut la mateixa capacitat de circulació en aquest període. Les dades constaten l'impacte que aquests canvis tenen sobre l'accessibilitat, la mobilitat metropolitana i la competitivitat de la ciutat.

Davant d'aquest escenari, el Gremi ha considerat que la mobilitat del futur requereix una visió integradora i que els aparcaments poden contribuir a reduir el trànsit d'agitació, facilitar la intermodalitat, ordenar millor l'espai públic i garantir l'accés a zones comercials, equipaments i centres d'activitat econòmica. L'entitat ha aprofitat la jornada per reiterar la seva voluntat de reforçar la representació institucional del sector i continuar treballant perquè la veu dels aparcaments sigui escoltada en les decisions que afecten la mobilitat, l'accessibilitat i la competitivitat de Barcelona.

En aquesta línia, tant el Gremi de Garatges de Barcelona i Província com Barcelona Oberta formen part de la plataforma Mou-te per Barcelona, integrada actualment per 35 entitats econòmiques, professionals i socials, que reclamen una mobilitat més eficient, accessible i compatible amb l'activitat econòmica, la competitivitat i la qualitat de vida de la ciutat.

Sobre el Gremi de Garatges de Barcelona i Província

El Gremi de Garatges de Barcelona i Província agrupa 460 aparcaments afiliats a la ciutat de Barcelona i més de 600 si es tenen en compte els associats de l'àmbit provincial. Es tracta d'instal·lacions segures, fiables i complidores de la normativa vigent, amb capacitat per acollir prop de 120.000 vehicles i accessibles, majoritàriament, les 24 hores del dia durant els 365 dies de l'any.

El Gremi és un interlocutor de referència davant les administracions públiques i els diferents agents vinculats a la mobilitat urbana, amb l'objectiu de vetllar perquè les necessitats del sector siguin tingudes en compte en la planificació i l'evolució del model de ciutat davant els reptes actuals de mobilitat, accessibilitat i activitat econòmica.