Més de 1.200 empresaris de 43 països d’Europa, Àsia i Àfrica participaran en la Setmana Mediterrània de Líders Econòmics, MedaWeek, que celebrarà la seva setzena edició els dies 16 i 18 de novembre. La trobada, organitzada per l’Associació de Cambres de Comerç del Mediterrani (ASCAME) i la Cambra de Comerç de Barcelona, disposa de la voluntat dels organitzadors per “aconseguir que aquest fòrum transformi Barcelona en el Davos de la Mediterrània”, segons afirma el coordinador general d’ASCAME, Anwar Zibaoui.
MedaWeek s’estructura aquest any en tres eixos. El primer portarà per títol “El Panorama Econòmic en la Regió Mediterrània”, dins el qual s’inclou la Conferència sobre Seguretat Energètica en el Mediterrani. Zibaoui recorda que “ja durant la primera guerra d’Ucraïna es va parlar en aquest fòrum sobre la necessitat de crear un espai euromediterrani de cooperació d’energia capaç d’evitar la dependència energètica europea de Rússia”.
Un mercat energètic comú
D’acord amb el coordinador d’ASCAME “ara seria el moment de crear un mercat energètic comú, aprofitant la troballa d’una bossa de gas en el Mediterrani Oriental que permet satisfer les necessitats d’Europa durant cinquanta anys i que ja ha facilitat acords polítics d’explotació, com per exemple la delimitació territorial marina entre Israel i Líban”.
Al llarg d’aquesta primera jornada també se celebrarà el novè Fòrum de Turisme del Mediterrani, que impulsarà la creació d’una Agència Mediterrània del Turisme amb l’objectiu de promoure la regió com a destí turístic de forma conjunta, tal com es fa en altres zones com la del Carib.
Després de la crisi de la COVID, la conca del Mediterrani ja ha recuperat el lideratge global amb prop de 400 milions de visitants i un 32% dels accessos internacionals que permeten concentrar el 30% dels ingressos que genera el sector en tot el món. Aquestes magnituds suposen el 13% de les exportacions i el 23% de l’activitat del sector de serveis de la regió, i proporcionen treball a més de 20 milions de persones distribuïdes en els 2,5 milions de km² de conca i 30.000 km de costa.
Cimera Mediterrània sobre economia digital
En la segona jornada se celebrarà la Cimera Mediterrània de l’Economia Digital, l’objectiu de la qual és convertir Barcelona en un hub de creació de start-ups, així com potenciar la transformació digital de les empreses mediterrànies. El coordinador d’ASCAME destaca que “el 90% de les empreses de la conca del Mediterrani son PIMEs que han d’afrontar la transformació digital i que, per fer-ho, necessiten suport econòmic a través de plataformes de finançament adequades”. Passa el mateix amb les start-ups, que requereixen espais de trobada que facilitin l’obtenció de recursos per agilitzar-se i créixer.
Universitat i empresa
La tercera jornada comprendrà la Cimera Mediterrània de l’Economia Jove, on se celebraran trobades com la MedaWeek Educació i Talent Mediterrani o la segona Conferència Mediterrània d’Economia Creativa. Una de les qüestions de debat serà la bretxa existent entre universitat i empresa, que es tradueix en el fet que actualment el 50% dels joves llicenciats es troba actualment en atur, mentre que el tant per cent dels no llicenciats se situa en 30.
Pel que fa a les dones, l’índex oscil·la entre el 45% de llicenciades en atur en països com Egipte o Tunísia i el 55% d’alguns estats europeus. Zibaoui assegura que “els llicenciats no tenen sortida en el mercat laboral, perquè les universitats creen màsters i carreres que no són necessàries per a les empreses del sector privat”. Per a ell el factor demogràfic positiu dels països del sud del Mediterrani representa una oportunitat per a les universitats catalanes; “actualment, la majoria dels estudiants del sud del Mediterrani s’encaminen a Madrid i no a Barcelona, sobretot quan les classes mitjanes de països com Egipte o Turquia, amb més de 100 milions d’habitants, o fins i tot Marroc, han d’enviar els seus fills a estudiar fora, de totes totes”.
Les 300 cambres de comerç que formen part d’ASCAME representen prop de 125 milions d’empreses de 25 països. L’entitat es va crear l’1 d’octubre de 1982 per iniciativa de la Cambra de Comerç de Barcelona.
Leave a Comment